Csillagok között – Himnusz az emberhez

(spoilermentes) Hogy a Csillagok között (Interstellar) lenne az utóbbi évek legjobb sci-fije, az vitatható, de hogy a legambiciózusabb, az minden kétségen felüli. Jonathan és Christopher Nolan még ott invitál minket utazásra, ahol számolatlan más film is a műfajban: az emberiség a kihalás szélén vegetál, mert a Föld kiszáradt, elpenészesedett, elporosodott, és nem képes többé élelemmel szolgálni kétlábú lakói számára. Ebből a tipikusan disztopikus felütésből azonban a Csillagok között egy két és fél órás, lenyűgöző erejű eposzt hoz ki az ember felfedezni vágyásáról, túlélni és nagyobbá, jobbá válni akarásáról, tovább és messzebb való törekvéséről.

interstellar03
Cooper (Matthew McConaughey) a lányát és a fiát hátrahagyva vezeti át a NASA űrhajóját egy Szaturnusz melletti féreglyukon, hogy társaival egy másik galaxisban keressen új otthont az emberiség számára. Megígéri gyermekeinek, hogy visszatér, ám a küldetés egy fekete lyuk közelségének és a relativitás törvényének hála jóval tovább tart, mint tervezték.

A sztori Kip Thorne elméleti fizikus fejéből pattant ki, és végig tanácsadóként vett részt az eredetileg Steven Spielbergnek írt film elkészítésében. Tudományos szempontból a Csillagok között így olyannyira akkurátus, hogy Thorne konkrét tudományos publikációkat készül írni a filmben az ő segítségével, a téregyenletek és a legmodernebb elméletek alapján lemodellezett féreglyukról és fekete lyukról (erről bővebben itt). Vagyis minden túlzás nélkül olyasmit láthatunk a vásznon, mint még soha.

interstellar01
Nolan vizualitásával egyébként sem volt semmi gond soha (sőt), a Csillagok között képei pedig egyenesen fenségesek: egyszerre érezzük magunkat hatalmasnak, amiért mindennek részesei lehetünk, és jelentéktelenül aprónak, amiért még pontok sem vagyunk a kozmosz végtelenségéhez képest. És pont ennek a két, ellentétes érzésnek az ütközése adja a film velejét.

Az, hogy a világ tele van dolgokkal, amiket nem értünk, amiket nem foghatunk fel, de ez nem akadályoz meg bennünket abban, hogy megpróbáljuk. Az, hogy nyughatatlanok vagyunk, kíváncsiak, előre- és feltörekvők, hogy nem ismerünk lehetetlent, akkor sem, ha egyenesen belebámul a képünkbe. Az, hogy soha, de soha nem adjuk fel. A Csillagok között himnusz az ember akaraterejéhez, csodálatos makacsságához és kitartásához, az ismeretlen iránti megtörhetetlen vonzalmához – és ezt nem csak a sztori és a képi világ érzékelteti, hanem (talán még azoknál is jobban) Hans Zimmer orgonával szinte szakrálissá emelt zenéje is.

interstellar05
Ahogy Cooper eljut a por által felzabált, elcsökevényesedett Földről egy másik, virágzó és érintetlen galaxisba, az egy egyéni életút és egy teljes faj reményének és potenciáljának lehengerlő beteljesülése.

Ez a csillagközi utazás egy családi drámára van felfűzve, és a film ennek az aspektusának köszönhetően azért időről-időre megbillen a szentimentalizmus súlya alatt. Amikor Cooper és Amelia (Anne Hathaway) a szeretetről, mint az univerzum számunkra még felfoghatatlan, a gravitációhoz hasonló, összetartó és iránymutató erejéről filozofál, villogó neonfényként látjuk az írói szándékot: drága néző, most kell a papír zsebkendőért nyúlnod.

Azonban Nolan a szülő-gyermek kapcsolat citálásával a szeretetnek ahhoz a színtiszta, megkérdőjelezhetetlen, időn és téren átívelő formájához nyúl, ami egész egyszerűen túl van a giccsen – és ha egy olyan színész tekintetében és hangjában szilárdul meg a fájdalom, a düh és a magány, mint Jessica Chastain, akkor igenis el fogsz érzékenyülni, akár akarod, akár nem.

interstellar04

A szentimentalizmus ráadásul azért is kerül zárójelbe (legalábbis az utolsó jelenetekig), mert Nolanék a film legkényelmetlenebb konfliktushelyzetében szembeállítják ezeket a zsigeri érzelmeket egy egész veszélyeztetett faj fennmaradásának racionalitásával. Mekkora súlya van akár egy szerelemnek, akár egy gyermek életének, ha a mérleg másik serpenyőjét a teljes emberiség nyomja?

Egy apa kötelessége a fia és a lánya felé, és egy ember kötelessége fajának jövője felé – előbbi kifejezhető tisztán emocionális alapon, utóbbi nem. De a Csillagok között lényege a faj túlélése és felemelkedése, és a főszereplők akkor értik csak meg igazán a szerepüket, amikor hajlandókká válnak félretenni saját, ebben a kontextusban önző érzelmeiket.

Nolanek még így is elcsúsznak olykor az érzelgősség banánhéján, és valószínűleg a finálé is sok lesz egyesek számára, illetve a bő két és fél órás játékidő miatt az egyenetlenségeket sem ússzuk meg. De amikor a Csillagok között működik, akkor nagyon működik, és azt a fajta grandiózus, letaglózó mozgóképes csodát szállítja, amit gyerekkorunkban Spielbergtől kaptunk meg, és amilyenhez hasonlóban szökőévente talán egyszer van részünk manapság – mert az efféle, csupa reménnyel, optimizmussal, inspirációval és szépséggel teli, „menjünk a végtelenbe, és nézzük meg, mi van ott”-jellegű sci-fi egyszerűen már nem divat. Sajnos.

interstellarlead2

 

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!