Rosemary gyermeke - Éjsötét, gonosz és kegyetlen

A horrorfilmek túlnyomó többsége (bármennyire szeretem a műfajt) bizony szándékoltan B-film: tudatosan rombolják az ízlést, előre megfontolt szándékkal lépik át (ugorják meg, törlik el) az ízlésesség határait, ömlesztik a vért, roncsolják a húst, tépik a fejeket.  A horror veleje ugyanakkor az intelligencia, a pszichológia, a humánum ismerete, legrejtettebb titkaink, félelmeink, szégyenünk felszínre hívása. Kevés film képes mindezt egyszerre nyújtani, úgy, hogy közben szórakoztasson is: a Rosemary gyermeke ezért (is) különleges horror-monolit.

rosemarys-baby-3

Fiatal pár érkezik az előkelő Bramford-házba: a feltörekvő színész, Guy Woodhouse (John Cassavetes) és gyönyörű felesége, Rosemary (Mia Farrow). A lakás csodálatos, a szomszédok szívélyesek, a gyermekáldás közeleg. Rosemary azonban legrosszabb rémálmaiban sem gondolná, milyen szörnyűséges formában érkezik majd meg.

Kezdjük a rettenetes tényekkel, amik sokkal rosszabbak bármilyen fikciónál: A Rosemary gyemeke bemutatása után egy évvel, 1969-ben Polanski nyolc hónapos terhes feleségét, Sharon Tate színésznőt, valamint a család négy barátját a Charles Manson-szekta brutális kegyetlenséggel lemészárolta.

Egy ilyen felfoghatatlan trauma nyilván rányomhatja bélyegét egy életműre, a gyerekként a koncentrációs táborok poklát is megjárt Polanski azonban már felesége elvesztése előtt is különösen bensőséges kapcsolatot ápolt a Gonosszal: egészen korai, szürrealisztikus rövidfilmjei (Lámpa, Szétverjük a mulatságot), Iszonyat című pszicho-horror-képkölteménye, vagy éppen e cikk tárgya ékesen bizonyítják, mennyire közelről, ösztönösen ismeri a legmélyebb sötétség világát. Magától értetődő természetességgel érzi a horror lényegét, alkotói életművének gerincét a rettenet működési elveinek analizálása képezi.

rosemary2

Filmjei felkavaró ereje elkötelezett hozzáállásában gyökeredzik: a végletekig komolyan veszi témáit és saját magát, soha nem a hatásvadász rémisztgetésre utazik, a gore, vagy a gyomorforgatás távol állnak tőle. Az agyban kutakodik, az elmét boncolja, a lélek borzalmait tárja fel. Külön öröm, hogy közben képes az emberi létezés alapvető abszurditását vászonra vinni: a komikum markánsan jelen van munkáiban, még ha a leglehetetlenebb módokon és formákban bukkan is fel. Groteszk, kifacsart humora jelzi talán legerősebben, hogy valóban tudja, mit csinál - ismeri annyira a sötétséget, hogy tudja: életünk, tragédiáink esetenként legalább olyan nevetségesek, mint amennyire hátborzongatóak és elkeserítők.

A Rosemary gyermeke magabiztosan mutatja fel az életmű minden erényét: már első látásra idillinek tetsző főcíméből is süt a fenyegetés, az atmoszféra minden pillanatban vészjósló, a rózsaszín (!), gyöngybetűkkel írt feliratok és Krzysztof Komeda brilliáns, negédeskedő, mégis végtelenül ijesztő aláfestőzenéje azonnal tudatosítják, hogy a házzal valami nagyon, de NAGYON nincsen rendben. (Kis közjáték, de: a forgatás helyszínéül szolgáló Dakota-ház előtt lőtte agyon Mark David Chapman John Lennont - azt a John Lennont, aki a Beatles tagjaként a Helter Skelter című slágert játszotta - azt a slágert, amit Charles Manson szektája nevéül választott, és tetteinek egyik inspirálójaként nevezett meg. Csak úgy mondom, nem érdekes.)

rosemary15

Hamar megkapjuk a Bramford-ház finoman szólva sem makulátlan előtörténetét (fekete misék és szolid kannibalizmus), ezek azonban egy percig sem hatnak kliséknek, Ira Levin és Polanski kikacsintanak a nézőre, aztán ugyanazzal a lendülettel belénk fagyasztják a szart. A rendezés a nyugvópontokon is magabiztos, de igazán a téboly elszabadulásakor remekel: klausztrofóbiás, szűk terekben, vagy Rosemary (statiszták nélkül, valódi forgalomban felvett) városi bolyongásánál egyaránt brillírozik. Polanski színészvezetése tűpontos (Farrow és Cassavetes kiválóak), a csak rá jellemző szürrealisztikus álomjelenet pedig sűrű esszenciája mindannak, amit filmjeivel képvisel.

Ebben a világban a leghétköznapibb cselekvések (például egy szeretkezésre való tervszerű készülődés) is nyugtalanítóan hatnak, minden helyszínen jelen van a Gonosz, kivicsorog a lakás repedésein, ott vibrál a komikus, bohókás idős szomszéd pár tekintetében. A vég előre elrendeltetett, nincs menekvés előle, a legsúlyosabb árulás azonban az emberi természet eredménye.

rb1

A rendező "Lakás-trilógiájának" középső darabja (az első a már emlegetett Iszonyat, a harmadik a szintén zseniális, 1976-os A bérlő) a születés csodáját képes viszolyogtató borzalomként ábrázolni, kíméletlen kérlelhetetlenséggel fordítva ellenünk legszentebb értékeinket. Éjsötét, gonosz és kegyetlen. Valahogy úgy, ahogy az Élet, mikor igazán elemében van.

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!