Mi a legrosszabb, amire az ember képes? És mi a legjobb? Árulás, gyűlölet, vérszomj vs. szeretet, megértés, empátia – a három évvel ezelőtt rebootolt Majmok bolygója második részében bőven kijut mindegyikből. Két külön civilizáció, két külön faj kerül egymással szembe, akár akarják, akár nem, és a konfrontációból kikerekedik egy tragédia arról, hogy az áhított béke útjában önnön természetünk áll.
10 év telt a Lázadás eseményei óta, a majominfluenza szinte teljesen kiirtotta az emberiséget. San Franciscóban egy nagy csoportnyi túlélő próbálja megteremteni a civilizáció újjáépítéséhez szükséges alapokat Dreyfus (Gary Oldman) és Malcolm (Jason Clarke) vezetésével. A közeli erdőben élnek az egy évtizeddel korábban elszabadult, emberi intelligenciával bíró majmok, élükön Caesarral, a "Mózesükkel" (Andy Serkis, pályafutása ikszedik motion capture alakításában). Az embereknek szükségük van a területükön lévő gátra, hogy árammal lássák el az enyészet rágta várost, ám a két faj nem bízik egymásban. Az összecsapás a saját családjaikat nevelő és védelmező Malcolm és Caesar minden igyekezete ellenére elkerülhetetlen.
A Forradalom az a fajta ritka folytatás, ami minden létező szempontból felülmúlja elődjét. Nem csak nagyobb és látványosabb (ezt már a posztapokaliptikus koncepció is garantálja), hanem intelligensebb, kidolgozottabb, komplexebb és izgalmasabb is. A Lázadás egyetlen komoly problémája az volt, hogy az emberi szereplők mindössze átlátszó katalizátorokként szolgáltak Caesar cselekményszálához, sosem álltak meg a saját lábukon. A folytatásban viszont végre kiegyensúlyozott az emberi és a majomkarakterek szerepe és jelentősége – és ahogy a forgatókönyv ütközteti őket, azzal közben rávilágít a társadalom, az emberi (és majom) természet minden erélyére és visszásságára.
Malcolmnak már nincsenek illúziói, ismeri a történelmet, megérte, hogy az emberiség csaknem kipusztítsa önmagát – most egy hajdani civilizáció romjain ül, és próbálja újrateremteni azt. Caesar viszont csak most építi ki az első majomcivilizációt, gondolatai, szándékai tiszták, és hiszi, hogy ez az egész fajára igaz, hogy a majmok jobbak, mint az emberek. Igazak, romlatlanok, és egy nagy családot alkotnak: „majom nem öl majmot”. Naivitásának megfizeti majd az árát.
Mert ahol felüti a fejét a civilizáció, ott előbb-utóbb megjelennek a zsarnokok is, akik erővel, hazugsággal, árulással és megfélemlítéssel uralkodnak, hatalomvágyuk pedig mindent elsöpör. A jóval együtt jön a rossz is, és mindkettő kiveszi a részét az új világ megteremtéséből, mert ezek nem könnyen elválasztható, absztrakt fogalmak, hanem részei azoknak, amik vagyunk, mi, mindnyájan – és még a „rossz” létezésnek is megvan az oka, még az is megérthető. Ezért nem tudsz egyértelműen az emberek vagy egyértelműen a majmok oldalára állni, ez a morális komplexitás pedig szinte egyedülálló egy nagy nyári filmtől.
A Forradalom végig, a majominfluenza elterjedését ábrázoló nyitánytól az ember és a majom erőviszonyait katartikusan demonstráló zárójelenetig székbeszögező, annak ellenére, hogy a cselekménye nem szolgál nagy meglepetésekkel, a fináléban pedig már túl szabályosan varrja össze és el a szálakat. Matt Reeves profi rendezése ráadásul az utóbbi idők egyik legjobb akciójelenetével szolgál: a majmok és az emberek csatája grandiózus, mégis földhözragadt és realisztikus (pedig majmok rohamoznak benne lóháton, géppuskával), és mivel a forgatókönyv a mai blockbusterek többségével ellentétben rászánja az időt a felvezetésére, a pusztítás súlyának, tétjének érzékeltetésére, a jelenet túllép a puszta eszképizmuson is.
A majmok pedig elképesztőek, mindegyik egy egyéniség a maga mozgásával, mimikájával, viselkedésével - tényleg elhiszed, hogy ezek a karakterek élnek. Ha valaha is voltak kétségeid afelől, hogy a számítógépes animáció képes óriási érzelmi többletet adni egy filmhez, akkor csak kussolj a kétségeidről, amíg ezeket a filmeket meg nem nézed.
Mi a legrosszabb, amire Hollywood képes? És mi a legjobb? Óriásrobotok otromba, lelketlen CGI-parádéja vs. az emberi természet komplexitásának lefordítása egy látványos sci-fi/akció nyelvére. A Forradalomban szerencsére csak utóbbi van. Így kell blockbustert csinálni.