A Star Wars készítése körüli mítoszok komplikáltabbak és szövevényesebbek, mint a Star Wars-mítosz maga. Egy teljes könyvtárat meg lehetne tölteni az erről szóló cikkekkel és könyvekkel, és persze a legtöbbjük Lucas és közvetlen környezetének elbeszélésein alapszik. Most azonban megszólalt az ügyben a ma 74 éves Gary Kurtz, az Egy új remény (eredetileg csak simán: Star Wars) és A Birodalom visszavág producere, akit Chris Taylor keresett meg, a tengerentúlon mostanság megjelent könyvéhez (How Star Wars Conquered the Universe).
Kurtz A Birodalom visszavág után azért „szakított” Lucasszal (pedig már a pre-Star Wars Amerikai krétafirkán is együtt dolgoztak), mert az első Indiana Jones-film sikere után utóbbi meg volt győződve arról, hogy a közönséget nem a történetmesélés érdekli, hanem a látványos cirkusz, és ennek megfelelően gondolta újra A jedi visszatér sztoriját (azt pedig rajongóként is felesleges tagadni, hogy a trilógiazárlat mennyire egyszerűbb, „gyermekibb”, mint A Birodalom visszavág). Kurtz visszaemlékezéseiben az az érdekes, hogy a Star Warsszal kapcsolatos több népszerű legendának is ellentmondanak. Lássuk csak:
Nem Kurosawa és a Rejtett erőd volt az inspiráció…
Kurosawa Lucas egyik kedvenc rendezője volt (a ’70-es évek végén segített is neki tető alá hozni az Árnyéklovast), de Kurtz szerint a hasonlóság az inspirációként citált Rejtett erőddel (elrabolt hercegnő, két vicces paraszt/robot mellékkarakter) túlságosan általános. Vagyis nem annyira a Rejtett erőd, mint inkább a klasszikus mese/kalanddramaturgia volt az inspiráció.
…és nem is Joseph Campbell…
Egy másik, még népszerűbb elmélet szerint (amit maga Lucas is sokszor igazolt) Joseph Campbellnek a mitológiák és a hős utazásának természetét firtató Az ezerarcú hős című könyve volt a Star Wars alapja. Kurtz ugyanazt hozza fel ellene, mint a Kurosawa-párhuzam ellen (túl általános), ÉS hozzáteszi, hogy Lucas még csak nem is olvasta Campbell művét, amíg szinte már teljesen kész nem volt a Star Wars forgatókönyvével.
…hanem a Star Trek.
És persze a ’30-as, ’40-es évek olyan moziszériái, mint a Flash Gordon, ami nem újdonság. De a kapcsolat a Star Trekhez (már csak a két nagy franchise állandóan acsarkodó rajongótábora miatt is) sokkal érdekesebb: azt már Lucas is elismerte, hogy sokat köszönhet a Star Trek (utólagos) sikerének, egyszerűen azért, mert lehetségessé tette más űrkaland típusú sci-fik létrejöttét (amik akkoriban már egyáltalán nem voltak divatban). Kurtz szerint viszont Lucas ezen túl is rengeteget beszélt annak idején a Star Trekről, maga a világ, a lények, a küldetések és felfedezések mind nagy hatással voltak rá.
A film eredetileg komolyabb lett volna. És zűrzavarosabb.
Lucas forgatókönyve állítólag baromi zavaros volt (még a sokadik iteráció is), ráadásul sokkal komolyabb a kelleténél – néhány egyetemi barátja (Willard Huyck és Gloria Katz) turbózta fel az utolsó utáni pillanatban, és Katz szerint még így is az Oscart nyert vágáson múlt minden: a vágók (köztük Lucas akkori felesége) a forgatókönyvtől kissé eltérően rakták össze a filmet, és csak így lett belőle az, ami.
Lucasnak a Star Wars idején még fogalma sem volt a folytatásokról
Attól függően, hogy Lucas épp milyen hangulatban volt a Star Wars sikerré robbanása óta, hol azt állította, hogy a teljes eredeti trilógia a fejében volt már a ’70-es évek közepére (sőt, azt, hogy a három film az első forgatókönyvének három részre tagolásából született), hol azt, hogy mind a három trilógia. Kurtz szerint erről szó sem volt, ez csak egy mítosz, ami azon alapul, hogy az első film forgatókönyvéből több részlet is kimaradt költségvetési okokból, és ezek némelyikét később felhasználták a folytatásokban (a wookie-k bolygója pl. csak A sith-ek bosszújába került bele). Amikor a film sikere után a Fox megkérdezte őket, hogy tudnának-e még egy részt csinálni, Kurtz szerint azt mondták, hogy lehetséges, de jobb lenne két folytatás, mert az hosszútávon költséghatékonyabbnak bizonyulna – és akkor még nem volt kidolgozott sztorijuk.
Vagyis a „IV. epizód” felirat legendája – részben – hamis
A IV. epizód felirat akkor került a filmre, amikor 1981-ben újra bemutatták, de a legenda szerint már az eredeti premierhez is használni akarta Lucas. És ez igaz, csak Kurtz szerint nem azért, mert már akkor tudta, hogy majd meg akarja csinálni az előzményeket, hanem azért, mert ez egy utalás lett volna a Star Warst inspirált régi sci-fi moziszériákra (mint a Flash Gordon). A Fox megvétózta az ötletet, mert a közönség nem értette volna a poént, és összezavarta volna őket.
A jedi visszatér eredetileg sötétebb lett volna, édeskeserű, drámai befejezéssel
Az Indiana Jones már említett befolyása miatt Lucas újragondolta A jedi visszatért, ami az előző részhez hasonlóan, eredetileg egy sötétebb hangvételű filmnek készült: Han Solo meghal (ezt – és hogy Harrison Ford is így akarta – már rég tudjuk), Leia népének királynője lesz, Luke pedig magányosan „ellovagol a naplementébe”. Ezekben a tervekben még nem volt második Halálcsillag, és nem voltak benne ewokok sem.
Aki már beleásta magát a Star Warsba, annak persze aligha újdonság a fentiek mindegyike, ám Kurtznál kevés hitelesebb forrás van - néhány állítása szépen egybecseng a korábbi információkkal, pletykákkal (még ha másoknak ellent is mond), néhány meg kevésbé, és ez nyilván egy klasszikus „ő ezt mondta, ő meg azt mondta”, „ő így emlékszik, ő meg úgy” szituáció, szóval… ki tudja. De azért: tegye fel a kezét, aki nem örült volna jobban az általa felvázolt A jedi visszatér-nek. Na, ugye.
Itt van Chris Taylor eredeti cikke a témában, még több infóval. Itt meg egy rakás ritka koncepciós rajz a Star Wars korai fázisaiból.