2016 legjobban várt filmjei – a Star Warson és a szuperhősökön túl

A hollywoodi marketinggépezet idén is gondoskodni fog róla, hogy aki nem jár egy kicsit utána a filmvilág dolgainak, arra mindenhonnan csak 200 milliós blockbuster-várományosok záporozzanak. Megint lesz Star Wars (ehhez mostantól akár hozzá is szokhatunk), megint lesznek nagy szuperhőseposzok (ehhez már rég hozzászoktunk), földönkívüli inváziók, jön egy új Star Trek, egy új Spielberg, az első Warcraft, visszatérünk Harry Potter világába, és persze tobzódunk a folytatásokban (Bourne 5 Greengrass-szal!), remake-ekben. Most viszont inkább 2016 jóval ritkábban emlegetett, kisebb, de nagyon is ígéretes filmjeire világítunk némi reflektorvényt. De legalábbis egy zseblámpát.

Sajnos hiába tudjuk előre egy Marvelnél, hogy mit mutatnak be nem hogy idén, de öt év múlva, a Hollywoodtól picit messzebb készülő filmeknél korántsem ilyen biztosak a premierdátumok (vagy a forgalmazás úgy általában), így egyáltalán nem kizárt, hogy a lentiek egy része átcsúszik majd 2017-re – ahogy a tavalyi összefoglalóból is jó pár átcsúszott erre az évre; ezekre részletesebben nem térnék ki még egyszer, de emlékeztetőül, a következőket még mindig várjuk:

  • A Fall From Grace (Jennifer Chambers Lynch sorozatgyilkosos thrillere)
  • Green Room (A zseniális Blue Ruin rendezőjenek filmje Patrick Stewarttal mint kegyetlen skinhead-vezérrel.)
  • Hard To Get (Dél-Afrikai vadromantikus akciófilm – pár fesztivál után mintha eltűnt volna a süllyesztőben.)
  • High-Rise (Ben Wheatley sci-fije-drámája J. G. Ballard regényéből.)
  • In a Valley of Violence (A horrorfilmes Ti West kitérője a westernműfajba.)
  • Jane Got a Gun (Natalie Portman immár több éve tologott westernje – de idén már tényleg bemutatják.)
  • Midnight Special (Jeff Nichols és Michael Shannon negyedik közös filmje – ezúttal sci-fi/thriller.)
  • Regression (Alejandro Amenábar új thrillere – sajnos nagyon durván sárba döngölték a kritiksok.)
  • Triple Nine (John Hillcoat iszonyú vadnak tűnő akcióthrillere.)
  • Victor Frankenstein (Sajátos Frankenstein-adaptáció – szintén kritikusi bokszzsák lett.)
  • Galveston (Nic Pizzolatto könyvének adaptációja kb. ugyanott tart, ahol tavaly ilyenkor – sehol.)

És most az új jelöltek:

The Nice Guys (r.: Shane Black, sz.: Russell Crowe, Ryan Gosling, Kim Basinger)

Shane Black krimi-vígjátékában egy magánnyomozó és egy verőember jár egy eltűnt nő nyomában Los Angelesben, 1977-ben. Viccesnek, frappánsnak, véresnek, gonosznak, szóval óriási mókának tűnik, és ha csak megközelíti a Kiss Kiss Bang Bang színvonalát, máris az év legjobbjai közt lesz. (A világ kellemesebb részein tavasszal mutatják be.)

Mindörökké (r.: Pálfi György, sz.: Polgár Tamás, Ubrankovics Júlia, Menszátor-Héresz Attila)

Bár Pálfi tervezett Toldija sajnos már nem fog megvalósulni, de azért a rendező nem tétlenkedik. Míg első angolnyelvű, amerikai koprodukcióban gyártott filmjére, a The Voice-ra készült (ez jó esetben 2017-re várható), fogta Tar Sándor egyik novelláját (El, valahová), és posztapokaliptikus környezetbe helyezett, erőszakos, őrült, abszurd és vicces szerelmi történetet csinált belőle, amely a közelmúlt háborús eseményeire reflektál. Nem jöhet elég hamar! (Ehhez képest bemutatóról sajnos egyelőre semmi hír.)

Free Fire (r.: Ben Wheatley, sz.: Sharlto Copley, Cillian Murphy, Armie Hammer, Brie Larson és a kötelező Michael Smiley)

Két banda közt randán félrecsúszsik egy üzletkötési kísérlet egy raktárépüeltben, 1978-ban, Bostonban, és brutális harc kezdődik az életbenmaradásért és a másik fél kiirtásáért. Wheatley, akinek még ugye az új sci-fijére is várunk (ld. fent), nyilván most is egy durva filmet szállít, ráadásul ezúttal ott van mögötte producerként a kegyetlen bűntörténetek egyik királya, Martin Scorsese. Nehéz elképzelni, hogy ez rosszul süljön el. (Már az utómunkái folynak, de még nincs pontos premierdátuma – nem csodálkoznék, ha elcsúszna 2017-re.)

Story of Your Life (r.: Denis Villeneuve, sz.: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker)

Ted Chiang Nebula-díjas novellája alapján: miután idegenek érkeznek a földre, a hadsereg egy nyelvészt (Adams) kér fel, hogy kommunikáljon velük, és derítse ki, békés szándékkal jöttek-e. A nyelveknek és azok használatának, működésének komoly szerepük van a sztoriban, szóval nem valami hagyományos, inváziós durrantgatásról van szó, hanem inkább egy intelligens sci-firől – Villeneuve-ben pedig, aki ezután hozzálát a Szárnyas fejvadász folytatásához, jó okkal bízhatunk. (Utómunkálati fázisban van, de még nincs premierdátum.)

Viking (r.: Andrey Kravchuk, sz.: Danila Kozlovsky, Anton Adasinsky, Vladimir Epifantsev, Aleksandr Armer)

Apja halála utána a Kijevi Rusz hercege (I. Vlagyimir) száműzetésbe kényszerül Skandináviába, és összetoboroz egy viking hadsereget, hogy visszaszerezze a hatalmat áruló testvérétől. Bár Kravchuk hollywoodi jellegű háborús eposza, Az admirális látványos, de rémesen üres és csöpögős szuperprodukció volt, a Viking brutális erejű előzetesét elnézve mégis kénytelenek vagyunk reménykedni benne, hogy ez nagyot fog szólni. (Oroszországban karácsony előtt mutatják be, szóval vajmi kevés esély van rá, hogy még idén eljut hozzánk - de egyszerűen nem hagyhattam ki.)

The Girl with All the Gifts/She Who Brings Gifts (r.: Colm McCarthy, sz.: Gemma Arterton, Glenn Close, Paddy Considine)

Mike Carey posztapokaliptiksu sci-fi/thriller könyve (neki egyébént a képregényeit is nagyon szeretjük) elég hangos kritikai sikert aratott tavalyelőtt, dicsérték karakterei mélységét, és az ismerős téma újszerű megközelítését is. A főszereplő egy tízéves, rendkívül intelligens kislány, aki egy gyermekekkel kísérletző kutatóállomáson él, és egy globális, zombiszerű fertőzés megállításának kulcsa lehet. (Zajlanak az utómunkálatok, premierdátum még nincs.)

Spectral (r.: Nic Mathieu, sz.: James Badge Dale, Emily Mortimer, Bruce Greenwood)

Az internet egy jelentős része kikelt az ellen, hogy az új Szellemirtók-film nőkkel a főszerepben készül el (mert hát hogy képzelik a nők!) - közben csendben elkészült a Spectral, amelyet kb. úgy lehetne összefoglalni, hogy "Szellemirtók, csak komolyan". Az elsőfilmes Nic Mathieu sci-fi/thrillere egy különleges egységről szól, amely egy nagyvárost megszálló természetfeletti lények ellen harcol. Egyelőre egy nagy kérdőjel az egész, de az ilyesmikből általában vagy csendes bukás, vagy meglepő siker lesz. (Amerikai premier augusztusban.

Three-Body Problem (r.: Fanfan Zhang, sz.: Shaofeng Feng, Jingchu Zhang, David E. Woodley)

Liu Cixin regénytrilógiájának első része az utóbbi  tíz év egyik legünnepeltebb sci-fije (egyben az első kínai könyv, ami Hugo-díjat nyert, hazájában pedig, ahol főleg iskolások és egyetemisták olvasnak sci-fiket, ritka széles közönséghez jutott el). A háromtest-problémán alapuló, tudományos és politikai aspektusokba merülő történetben egy kataszrófa szélére sodródott idegen faj arra készül, hogy kolonizálja a Földet – az emberiség pedig (a kínai kulturális forradalom idején) ellenállókra és támogatókra szakad. (Utómunkálatok alatt – az biztos, hogy Kínában még idén bemutatják, a többi egyelőre homály.)

A Man in the Dark (r.: Fede Alvarez, sz.: Stephen Lang, Jane Levy)

A 2013-as, nem túl jó, de azért nem is rossz Gonosz halott-remake író-rendező párosának második filmje egy feelgood szerelmi történet... lószart, egy gonosz horror-thriller néhány tinédzserről, akik betörnek egy vak (Lang) házába, és azt hiszik, hogy majd minden frankó lesz. Ahogy azt kitalálhattátok: nem, rohadtul nem lesz frankó semmi. Itt dőlhet el, hogy mit tud igazából az Alvarez/Sayagues duó, és természetesen Sam Raimi is ott van producerként – kíváncsian várjuk. (Amerikai és orosz premier augusztban.)

Kubo and the Two Strings (r.: Travis Knight, sz.: Matthew McConaughey, Rooney Mara, Charlize Theron, Ralph Fiennes, Cary-Hiroyuki Tagawa, George Takei)

A Laika stúdió (Coraline, Doboztrollok) gyönyörűnek tűnő stop-motion fantasy-kalandja egy fiúról szól, aki egy sokgenerációs bűn miatt istenek és szörnyetegek ellenei harcra és egy legendás szamurájpáncél felkutatására kényszerül az ősi Japánban. Az előzetes tetszetős. (Amerikai premier augusztusban.)

A Monser Calls (r.: J. A. Bayona, sz.: Liam Neeson (a szörny hangja), Sigourney Weaver, Felicity Jones, Toby Kebbell)

Már az is csoda, hogy Patrick Ness 2011-es, iszonyú nagyot robbant ifjúsági fantasyjének, a Szólít a szörnynek ilyen sokat kellett várni az adaptációjára. A könyv egy fiúról szól, aki egy történeteket mesélő szörny segítségével igyekszik megbirkózni a rákban haldokló anyja miatt érzett fájdalmával és kétségbeesésével. Az Árvaház rendezőjénél nyilván jó kezekben van a sztori, a szereposztás is ígéretes, a trailernek pedig fantasztikus a hangulata. (Amerikai premier októberben – Németországban viszont pl. csak jövő januárban mutatják be, szóval nem kiárt, hogy nálunk is 2017-re csúszik.)

Passangers (r.: Morten Tyldum, sz.: Chris Pratt, Jennifer Lawrence, Michael Sheen, Laurence Fishburne)

Valaminek nagyon-NAGYON rosszul kell elsülnie, hogy ez a legfelkapottabb sztárok közé tartozó Pratt-tel és Lawrence-szel készülő sci-fi megbukjon. A történet szerint egy messzi kolóniára tartó űrhajó egyik utasa (Pratt) egy műszaki hiba miatt 60 évvel korábban ébred fel – és hogy ne csak egy robot (Sheen) legyen az egyetlen társa, felébreszt egy másik utast (Lawrence – és nyilván nem véletlenül választ egy nőt). A film alapja egy eredeti forgatókönyv Jon Spaihts tollából – igen, ő írta a Prometheust is, de próbáljunk biazkodók maradni. (Még zajlik a forgatás, amerikai premier decemberben.)

Comancheria (r.: David Mackenzie, sz.: Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges)

Ez Taylor Sheridan, a Sicario írójának második forgatókönyve – hozzá kell még ehhez tenni bármit is? Na, jó: a rendező David Mackenzie, aki az utóbbi évek legjobb börtöndrámáját (Starred Up) vezényelte le. A film egy elvált apáról és börtönviselt testvéréről szól, akik bankrablásra (illetve texasi kopók előli menekülésre) kényszerülnek, hogy eltarthassák a családjukat. (Még forog, és egyelőre nincs premierdátuma.)

Colossal (r.: Nacho Vigalondo, sz.: Anne Hathaway, Dan Stevens, Tim Blake Nelson)

Erre a spanyol-kanadai ínyencségre csak úgy utalnak, mint az Elveszett jelentés és a Godzilla keverékére. Igen, jól olvastad, de azért tessék, olvasd el még egyszer, ha nem hiszel a szemednek. Szóval egy nő (Hatwaway) arra tér haza Tokióba, miután mind a munkája, mind a párkapcsolata elfüstölt New Yorkban, hogy valamiféle mentális kapcsolat van közte és a várost épp porrá zúzó óriásszörny között. És mindez az őrület a Timecrimes rendezőjétől érkezik (a Toho amúgy perelt is egy kicsit a Godzilla-dolog miatt, de aztán sikerült megegyezésre jutniuk – csi-csing). (Nincs még premierdátum, de novemberben elvileg befejeződött a forgatás.)

Agassi/The Handmaid (r.: Park Chan-wook, sz.: Ha Jung-woo, Kim Min-hee, Jo Jin-woong)

Park Chan-wook új filmje... nnnna várj, kezdjük újra: Aztarohadtéletbe, Park Chan-wooknak új filmje van!!!!!! A The Handmaid Sarah Waters dickensinek mondott, árvákról, leszbikusokról, zsebtolvajokról, titkokról, árulásokról és nők őrületbe taszításáról szóló viktoriánus suspense-drámáját, a Fingersmith-t helyezi át a japán megszállás alatt álló Korea közegébe. Gyönyörűen őrültnek és bizarrnak tűnik, jó helyen van a Bosszú-trilógia rendezőjénél. (Ősszel fejeződött be a forgatása, de bemutatóról még mindig nincs hír, itthon meg főleg kérdéses az idei felbukkanása... de hátha.)

The Bad Batch (r.: Ana Lily Amirpour, sz.: Jim Carrey, Keanu Reeves, Jason Momoa, Giovanni Ribisi, Diego Luna)

Uhhh, ezt már leírni is élvezet: disztopikus szerelmi történet egy kannibálközösségben, a posztapokaliptikus-szerű Texasban. Ha eseteleg tökvéletlenül arra tippelnél, hogy ilyen bizarr valamivel csak az A Girl Walks Home Alone at Night című romantikus vámpírwestern rendezője tud előállni, hát akkor átkozottul igazad lenne. A műfaji/tematikus csavar hasonló Amirpour előző filmjéhez, csak most már nagyobb nevekkel (és költségvetéssel) gazdálkodhat – és azért ez nem akármilyen eklektikus szereplőgárda. (A forgatás már megvolt, de premierről még nincs hír – viszont szinte biztos, hogy fesztiválokon fog először felbukkanni.)

The Great Wall (r.: Zhang Yimou, sz.: Matt Damon, Andy Lau, Willem Dafoe, Pedro Pascal)

Kína és Amerika filmes együttműködése egyre szorosabb: ezt a 135 milliós szuperprodukciót (valószínűleg ez a lista „legnagyobb” filmje) közösen finanszírozzák, és összeeresztik benne országaik két nagy sztárját, Matt Damont és Andy Laut. A sztori két brit katonáról szól, akik egy természetfeletti rejtélybe botlanak a kínai nagy fal építésének ideje alatt. A projekt pár éve Edward Zwickkel valósult volna meg, de végül a fantasztikus Zhang Yimou került képbe – és ez alighanem az uóbbi évek legszerencsésebb rendezőcseréje. (Ameriaki premier novemberben.)

The Lost City of Z (r.: James Gray, sz.: Charlie Hunnam, Robert Pattinson, Sienna Miller, Tom Holland)

A David Grann non-fiction könyve alapján készült kalandfilm Percy Fawcett brit ezredes (Hunnam) történetét meséli el, aki 1925-ben egy „Z” nevű ősi város (állítólag El Dorado) keresésére indult az Amazonas mentén, és sosem tért vissza. Gray azt mondta, amolyan David Leanre hajazó eposz lesz némi hallucinogén beütéseel (minthogy a főhős egy kicsit, izé, szóval megőrül az úton). Bátor szavak – Grayben kétségkívül van valami, ami azonban még sosem tudott igazán erősen kibontakozni. Talán majd most. (A forgatást pár hónapja befejezték, de bemutatóról még nincs hír.)

The Neon Demon (r.: Nicolas Winding Refn, sz.: Elle Fanning, Jena Malone, Keanu Reeves, Christina Hendricks)

Egy fiatal modell (Fanning) Los Angelesbe költözik, ahol az életerejét és szépségét elszívó nők társaságába csöppen. Sokakkal ellentétben én imádtam Refn szokásosnál is szürreálisabb, rémálomszerűbb stílusát a Csak Isten bocsáthat meg-ben, és az első képek és információmorzsák alapján a Báthory Erzsébet-mítoszból merítő The Neon Demonban is valami hasonlóan letaglózó élményre – és abszolút horrorra – lehet számítani. (Már egy ideje dobozban van, de még nincs premierdátuma. Tekintve, hogy Refn előző két filmje Cannes-ban nyitott, esélyes, hogy ez is ott bukkan majd fel.)

War on Everyone (r.: John Michael McDonagh, sz.: Alexanders Skarsgard, Michael Pena, Teassa Thompson)

Nos, a The Guard és a Calvary rendezőjéről beszélünk, szóval érted... vegyük úgy, hogy máris befizettünk rá. McDonagh új komédiájában két korrupt mexikói zsaru zsarolja ki a szart is minden útjukba kerülő bűnözőből, amíg bele nem botlanak egy nagykutyába, akit talán jobb lett volna nem megpiszkálni. A koncepció és (főleg) a közeg is totálisan más, mint a rendező előző filmjeiben, de ez egyáltalán, nem baj, sőt! (A Berlinalén nyit jövő hónapban, a többit majd meglátjuk.)

War Machine (r.: David Michod, sz.: Brad Pitt, Topher Grace, Will Poulter)

A Netflix nagyon durván beindult idén, 31 saját sorozatévaduk és 24 saját filmjük lesz (arról nem is beszélve, hogy múlt héten globálisan elérhetővé váltak) – utóbbiak egyike a War Machine, amelyet az Animal Kingdom és az Országúti bosszú rendezője jegyez Brad Pitt főszereplésével. Előző, durván sötét és nyomasztó filmjeitől eltérően Michod most komédiában utazik, pontosabban egy háborús szatírában, amely Amerika afganisztáni beavatkozását fogja körberöhögni – és ismerve őt és a Netflixet, aligha fognak finomkodni. (Csak annyi biztos, hogy valamikor idén.)

The Witch (r.: Robert Eggers, sz.: Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie)

1630, New England: újszülött gyermekük eltűnése után egymás ellen fordulnak egy erdő mellett élő család tagjai, és ezzel az igazi gonoszt is meginvitálják a házukba. A The Witch még a tavalyi Sundance-en debütált óriási ovációval kísérve, és azóta tucatnyi másik fesztiválon is nagy sikert aratott - általában az utóbbi évek egyik legjobb horrorjának, lassan kibontakozó, de annál nyomasztóbb, drámaibb és feszültebb filmnek mondják. Az előzetes ezt alátamsztani látszik. (Februrában mutatják be Amerikában, márciusban pedig Angliában, hogy hozzánk mikor jut el, az még rejtély.)

The Infiltrator (r.: Brad Furman, sz.: Bryan Cranston, Yul Vazquez, Diane Kruger, Benjamin Bratt, John Leguizamo, Amy Ryan)

Bryan Cranston (!!! máris meg vagyok véve) Robert Mazur DEA-ügynököt alakítja, aki a ’80-as években beépült a világ legnagyobb drogkartelljeibe, és segített leleplezni Pablo Escobar pénzmosó hálózatát. A film Mazur saját önéletrajzi könyvén alapul, és Brad Furman, a The Lincoln Lawyer rendezője jegyzi. A téma remek, a gárda is eléggé rendben van, szóval várjuk. (Amerikai premier nyár végén.)

Hardcore (r.: Ilya Naishuller, sz.: Haley Bennett, Sharlto Copley)

Ez az a film, amelyet teljes egészében FPS-nézetben vettek fel, zömében GoPro kamerákkal, és már jó előre híre ment, mert az utómunkálatokhoz szükséges pénzt Kickstarteren kalapozták össze – aztán meg szépen taroltak a végeredménnyel Torontóban. A főszereplő egy kiborg, akinek egy telekinetikus képességekkel (és zsoldossereggel) rendelkező pszichopata zsarnoktól kell megmentenie a feleségét egyetlen nap alatt, Moszkvában. Nagyjából zéró sztorira és durva, faltól-falig akcióra lehet számítani. Az előzetes szívet melengető. (Sajnos még nincs hír premierről.)

The Girl on the Train (r.: Tate Taylor, sz.: Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Édgar Ramírez, Luke Evans, Lisa Kudrow)

A lány a vonaton, Paula Hawkins könyve elég nagyot szólt tavaly a domestic noir trend új üdvöskéjeként – kb. ez most az új Holtodiglan, és a DreamWorks még a megjelenés elett bevásorolt a jogokból. A történet egy alkoholista nőről (Blunt) szól, aki élete romjai felett búslakodva, minden nap irigykedve nézi a vonatról egy „tökéletes” házaspár életét. Ami persze nem olyan tökéletes, mint amilyennek látszik, és ebből súlyos problémák lesznek. A The Girl on the Train mögött ugyan nem egy David Fincher áll, hanem csak a 2011-es giccses-dagályos The Help rendezője, úgyhogy hátrányból indul, de azért reménykedjünk. (Angol és amerikai bemutató októberben, és valószínűleg hozzánk is hamar eljut majd.)

A martfűi rém (r.: Sopsits Árpád, sz.: Balsai Mónika, Hajdúk Károly, Bárnai Péter, Trill Zsolt)

Sopsits Árpád a Filmalaptól kapott 509 millió forintból dolgozza fel Kovács Péter, vagyis a martfűi rém (Hajdúk) történetét, aki 1957 és 1967 között négy nőt erőszakolt, ölt és csonkított meg Szolnok megyében. A pszichológiai thriller nem annyira a nyomozásra, mint inkább a szereplők a lélektanára illetve a társadalmi-poltikai közegre koncentrál majd – ez kissé a hírhedt szovjet sorozatgyilkosról, a rosztovi rémről szóló (egyébként Magyarországon forgatott) X Polgártársra emlékeztet. Reméljük, lesz olyan jó. (Premier elvileg ősszel.)

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!