So Sweet, So Dead – A hűtlen nőkre halál vár

Nagyon csinos vagy, majdnem szebb, mint amikor még éltél!

Az első képen rögtön egy gyönyörű, de vérbe fagyva, holtan fekvő nőt látunk. Sima bőr, formás mell, arányos test – csak azok a vágások és vércsíkok ne lennének rajta. A film első sora is rögtön e képek alatt hangzik el: „Csinálj róla jó sok közelit!” És a fényképezőgép szorgalmasan kattog. Természetesen egy helyszínelésen vagyunk, ami valamiféle rend és normalitás iránti igényt (elkapni a gyilkost) erőltet a felkavaró látványra, mégis rögtön mocskosnak érezzük magunkat. És ne legyenek kétségeink: a helyzet innentől csak rosszabb lesz.

Roberto Bianchi Montero giallója, a So Sweet So Dead (nagy levegő: Rivelazioni di un maniaco sessuale al capo della squadra mobile, 1972) a műfaj erotikusan túlfűtött darabjainak egyike, szinte nincs is olyan öt perc a játékidejében, amikor ne meztelenkedne benne egy szemrevaló nő. A szexualitás annyira uralkodik a filmen, hogy amerikai bemutatásához a „ha már lúd, legyen kövér” gondolatmenetet követve teleaggatták a szexjeleneteket hardcore pornóinzertekkel, és hogy végleg eliminálják a félreértés lehetőségét, a Penetration címet adták neki (mindezt persze engedély nélkül, úgyhogy a főszereplő beperelte a jenkiket, akik végül kénytelenek voltak beszüntetni ennek a verziónak a forgalmazását). Azt sem árt hozzátenni, hogy Montero a pályafutása végén már maga is pornófilmeket készített.

A So Sweet So Dead szexuális szabadossága azonban félig-meddig indokolt a történet szempontjából (még ha az öncélúság vádjától azért nem is fosztanám meg): a tengerparti kisvárosban egy tipikus giallo-szerelésben (csupa fekete) járkáló sorozatgyilkos szedi áldozatait, azaz férjüket megcsaló, a társadalmi ranglétra felső fokain álló nőket. Capuana felügyelő a tettes nyomába ered, de a botrányokra érzékeny, és ami még fontosabb, rendkívül befolyásos közegben csak tojásokon lépkedve végezheti munkáját. És közben az áldozatok csak gyűlnek és gyűlnek.

A recept egyszerű: először látjuk a bűnt (házasságtörés), majd pedig látjuk a büntetést (halál). Montero a karaktereken túl a gyilkosság állandó, fallikus/közösülési motívumával köti össze a kettőt: a tettes természetesen kést használ, és amennyire a kamera láttatni engedi, mindig döf vele, sosem vág (noha a nők torkát általában elmetszi, ez mindig képen kívül történik), ráadásul a nemi szervek sem maradnak sértetlenül. Mindehhez az ocsmánysághoz – jó whodunithoz méltón – több nyugtalanító és/vagy perverz gyanúsított is jár. A legszembetűnőbb a törvényszéki asszisztens, akitől a cikk eleji idézet származik, és akire elég az embernek egyszer ránézni, hogy eldöntse magában: ezt az isten (az ördög) is arra teremtette, hogy nőket vagdosson fel (nyilván épp ezért nem ő a tettes, de ettől függetlenül is egy kész pszichológiai rémálom).

A gyilkosságok a fentiek ellenére messze nem olyan explicitek, mint a korszak néhány egyéb giallójában (húsba vágó pengét pl. sosem látunk) – sőt, tökéletes ellentétben az amerikai módival, sokkal kevesebbet látunk belőlük, mint a szexjelenetekből. Montero számára ugyanis a gyilkosságok pusztán következmények: a szexjelenetek ábrázolásával azt mondja (és ez beleillik a kukkolószerű megoldásokba, hogy ti. mindig mindenki figyel és kamerát kattogtat), gyertek, legyetek szemtanúi a bűnöknek azok teljes valójában. Amilyen vehemensen érvel a film a morális fertő elfogadhatatlansága mellett, lefedve a züllött társadalom egészét a prostituáltaktól a felső tízezer kicsapongásáig, csoda, hogy a gyilkost nem valamiféle hősnek állítja be.

A So Sweet So Dead egyébként meglehetősen szexista, vagy akár egyenesen nőgyűlölő: itt minden nő házasságtörő ribanc, ráadásul a gyilkos csak őket bünteti, a feleségüket megcsaló férfiaknak nincs félnivalójuk. Vagyis Montero világképe vagy meglehetősen primitív, vagy direkt provokál, vagy egyszerűen csak aláveti magát a giallo (és a slasher) egyik törvényszerűségének: a félmeztelen nő sokkal szaftosabb áldozat, mint egy bármilyen férfi. A rettenetesen gonosz és cinikus, viszont a maga módján meglepően és váratlanul okos végjáték mindenesetre inkább az előbbi két lehetőség valamelyikét favorizálja.

Ha Montero célja az volt, hogy a moralitás és a remény utolsó írmagjának is kerozinnal és lángszóróval essen neki, sikerrel járt. Filmje különösen aljas és mocskos, és e kvalitásából azért nem veszített sokat az eltelt évtizedek alatt, mert nem explicit szexualitásból vagy erőszakból fakad, hanem a néző komfortérzetének felrúgásából, az „ez így kurvára nincs rendben” gondolat gyökereztetéséből és szorgalmas öntözgetéséből.

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!