Football Manager 2018 - „Mutasd, mid fáj, bajnok?”

Írta: Keresztes Richárd

Egyszerre hálás és hálátlan feladat sportszimulátorokat fejleszteni. Részint nehéz ebben a témában évről évre újdonságokat bemutatni a kis létszámú, ám elkötelezett rajongótábornak, ugyanakkor viszonylag kevés változtatással viszonylag változatlan sikert lehet elérni. Gondolhatnánk, hogy a Sports Interactive koponyái is ezen szellemiség mentén élik mindennapjaikat, és megelégednek némi technikai fejlesztéssel… de részint ez módfölött unfair lenne velük szemben, másrészről pedig hatalmasat tévednénk. A csapat kreatívjai ugyanis minden évben megpróbálnak valami újat belecsempészni sorozatukba, amivel életszerűbbé, additívabbá tehetik a játékot a karosszék ölében gubbasztó sportmenedzserek számára (ezek lennénk mi).

A Football Manager 2018 újdonságainak egyike a pálya primadonnáinak hangulatát szabályozni kész Dynamics rendszer. „Nem nagy újdonság, a kezdetektől fogva létezik ez a funkció”, legyinthetnének a rutinos sokak, és igazuk is lenne, ha a készítők eleddig nem rejtették volna a mechanikát láthatatlan algoritmusok mögé, ami a hangulat-menedzselést találgatássá silányította. Ennek azonban most vége, a 2018-as iteráció ugyanis kristálytiszta irányvonalak köré építi fel csapatmorál kezelését: a játékosok közötti baráti viszonytól kezdve az ingerlékeny focisták morcos buksijának megsimogatásáig minden a mi kezünkben van... imigyen a gondos gazdák a maximumot hozhatják ki csapatukból. Senki se higgye, hogy ignorálhatja jövőbeli sztárjai ügyes- bajos dolgait, ezen beállítások ugyanis meglehetősen sokat jelentenek kedvenceink pályán nyújtott performanszát illetően.

Persze a döntések soha nem egyszerűek. Egy kispadról nyafogó, kicsit berozsdásodott játékos pályára tolása javíthatja az ő morálját, de ronthatja a többiekét. Figyelnünk illik hát csapatunk minden rezdülésére, hogy alkalmasint kezelni tudjuk azokat (szerencsére a hierarchia és a szociális csoportok segítségével könnyedén nyomon követhetünk minden kötődő információt, és imigyen mérlegelhetjük döntéseink ódiumát is). Nyilván senki se reméljen szerepjátékokat megszégyenítő dialóguspanelt meg drámákat idézően összetett érzelmi világot – ugyanakkor a játékosok reakciói és a döntéseink következményei logikusak és konzekvensek, ez pedig egyszerre teszi hasznossá és szórakoztatóvá az új modult.

Komoly ráncfelvarráson esett át a játékosok egészségéért felelős orvosi központ is, ahol rengeteget tudhatunk meg sportolóink fizikai állapotáról, sérüléseik kezeléséről és annak megelőzéséről, mi több, statisztikákat kapunk arról is, hogy mely játékosaink fölött lóg Damoklész kardja, ergo ki az, aki jó eséllyel kibukik a közeljövőben egy húzódással, rándulással, esetleg valami más, mozgással járó rákfenével. Így egy-egy embert próbálóan sűrű szezon előszobájában mintegy pro-aktív módon eldönthetjük, kinek és hogyan ütemezzük majd az edzésnapjait az és éles meccseken való szerepléseit, kit ültetünk ki, és kit mozdítunk a helyére. Az okos csapatkapitányok mindezt úgy teszik, hogy közben figyelnek a játékosok közötti kémiára és a játékosok hangulatára is – ügyes visszacsatolás ez a Dynamics rendszerhez.

Nyilván nem csak a kész csapatot kell menedzselnünk, hanem illik nyitva tartani a szemünket új tehetségek felfedezésének reményében is. Az erre szánt büdzsét immáron mi határozzuk meg; a több költés alaposabb keresgélést feltételez, ami talán nem is árt, hisz egy játékosnak nem csak tehetségesnek kell lennie, hanem bele kell férnie az általunk megálmodott csapat dinamikájába is (és bizony itt köszön be ismét a Dynamics rendszer). Üdvös, hogy megbízott tehetségvadászaink egyre inkább a mi ízlésünkhöz igazítják ajánlataikat, mi pedig ennek fényében válogathatunk a jövő futballcsillagai közül. Persze a nyakló nélküli költés és a sztárok szerződtetése előbb-utóbb visszarúghat, érdemes hát okos egyensúlyt tartani játékosaink verbuválásánál (persze ezt gyakorlott menedzserek már úgyis tudják).

Azonban amikor a meccsek gyakorlati részére kerül a sor, a változás a tavalyi megjelenéshez képest már korántsem nyilvánvaló. Akad egy-két új szerepkör és taktikát érintő instrukció, de a játék ezen része korántsem kapott annyi szeretetet, mint a csapat szociális életét kezelő szegmensek (talán majd 2019-ben). A 3D meccsmotor valamivel reaktívabb lett, a játék közbeni változtatásaink azonnal láthatóak, és a játékosok is okosabban reagálnak adott szituációkra… meglehet, ezt csak a FM2018-ba órák százait beleölni kész rajongók fogják igazán megérezni.

Mindent összevetve a Football Manager 2018 egy igen korrektre sikerült újrázás, ami kétségtelenül minden kanapé-edzőt hosszú órákra fog a képernyő elé szegezni. S bár nem állíthatjuk, hogy a játék minden pillanatában tökéletes, a sorozat mégis jó irányba tart ahhoz, hogy minden idők legjobb sportmenedzser címévé váljon.

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!