Az első E3-as hírcsokorba az ipar némileg megtépázott renoméjú nagyágyúi kerültek. Az EA a Star Wars Battlefronttal és a mikrotranzakciókkal kapcsolatos PR-katasztrófa következményeit próbálja elhárítani, a Microsoft pedig a konkurenciáiéval vetekedő exkluzívokat ígér. Vágjunk is bele:
Electronic Arts
Egy rövid felívelés után az EA reputációját ismét a bányász béka segge alatt érdemes keresni, aminek több oka is van. Az első (és tulajdonképpen erről szokás a legkevésbé beszélni) a kiadó stúdiógyilkosságai. Nem egy legendás csapat múlt ki, miután az EA védőszárnyai alá került: a Bullfrogtól kezdve a Westwood Studioson át a Maxisig tart a nagycsaládosok tescós bevásárlását idézően hosszú halállista, a legutóbbi áldozat pedig a Visceral Games. A Visceral lemészárlása több szempontból is szimbolikus-vörös posztó a játékosközösség szemében. Ez a csapat készítette ugyanis a Dead Space trilógiát, melynek első felvonása idején úgy tűnt, az EA hagyja a fejlesztőit lélegezni, és beáll a rizikósabb rétegprojektek mögé is. Ráadásul a Visceral alapvetően történet-központú, egyjátékos módra kihegyezett játékokat készített, ami nem illik a kiadó jelenlegi filozófiájába.
Nagyobb vizet kavart az Utolsó Jedik érkezésére időzített SW Battlefront 2 körüli loot-box botrány, melynek lényege, hogy sosem látott pofátlansággal erőltetett free-to-play mobiljátékokból ismerős mikrotranzakciós megoldásokat egy 20,000 forint körüli prémium játékba.
A Battlefield V-ön látszott is a fent röviden taglalt PR katasztrófasorozat. Az új Battlefield biztos lóra tesz, és a második világháború hadszíntereire viszi a játékost (a tavalyi Call of Duty óta látszik, hogy ez a korszak ismét jól pörög). A Battlefield V-ben lesz egyjátékos mód, ami annak fényében meglepő, hogy a konkurens military shooter, a Call of Duty: Black Ops 4 ezt az opciót a sorozat történelme folyamán először kihagyja majd. A másik meglepetés, hogy a játékban nem lesz loot box, beletoldanak viszont egy jelenleg nagyon divatos Battle Royale játémódot.
A Battlefront 2 körüli balhét, úgy tűnik, a fejlesztő Dice-nak kellett elvinnie a hátán, ennek megfelelően a stúdiót képviselő srác mea culpázott egyet a színpadon, és megígérte, hogy rendbe hozzák a dolgokat. Ennek keretében egy rakat ingyenes finomságot jelentettek be. A legaktuálisabb, hogy már e héttől elérhetőek a Solo szezontartalmak, de megemlíthető még a dogfight űrcsata hősökkel, illetve hogy az év második felében a teljes Klónok Háborúja korszak belekerül a játékba. Az tehát látszik, hogy alaposan odatették magukat, és nem engedik el a játékot.
Star Wars kapcsán új bejelentés is történt. A Star Wars: Jedi Fallen Ordert a Respawn fejleszti (a nagyszerű Titanfall sorozat anyukái és apukái), és túl sokat nem tudni róla azon kívül, hogy a Sithek bosszúja és az Új remény közti sötét időszakban játszódik. Elvileg 2019 karácsonyára szeretnének elkészülni vele.
Két kisebb játék is bejelentésre került. Egyrészt folytatódik az Unravel, ez a körítést tekintve stílusos, minden más szempontból eléggé közepes puzzle-platformer. Az Unravel Two-ban már egy haverunkkal közösen is játszhatunk, hála a coop megoldásnak. A legjobb pedig, hogy az Unravel Two máris megvásárolható.
Ezen kívül érkezik még az ígéretesnek látszó Sea of Solitude is.
Persze az Anthem is szerepelt (a magam részéről továbbra is elég szkeptikus vagyok ezzel a játékkal kapcsolatban):
Tudjátok, van az a megoldás horrorfilmek végén, hogy azt hisszük, elmúlt a veszély, de a szörny egy jump scare-rel visszatér az utolsó snitten. Kábé ez történt, amikor az EA villantva egyet a klasszikus önmagából bejelentette, hogy feltámasztja a Command and Conquer sorozatot, de (dobpergés) mobiljátékként!
Microsoft
A szoftveróriás konzolgyártó speciális helyzetben van. Kurrens gépüket, a One-t sikerült alaposan félrepozicionálni, pedig mára az Xbox nagyon sok szempontból jelentős platform. Először is az övék a legerősebb gép, a One X, de ezen kívül, hála a visszafelé kompatibilitásnak és a Game Passnak, a szolgáltatások terén sincs hiba, sőt, megkockáztatom, hogy ez utóbbi szegmensben piacvezetők, már ami a minőséget és a hozzáállását illeti. Az például ritka elismerésre méltó, hogy régi, nem csak előző generációs, de az Original Xboxra kiadott címeket játszhatunk adott esetben 4K grafikával (amennyiben rendelkezünk a szoftverrel, a tuning ingyenes). A Red Dead Redemption például ebben a formában elérhetetlen más platformon, de olyan szeretett játékok, mint a Conker is eszméletlenül megfiatalodnak. A Game Pass keretén belül pedig egy akciós blu-ray film áráért játszhatunk egy hónapig több mint száz játékkal. Most ráadásul olyan címek kerültek be a kínálatba, mint a Fallout 4, az Elder Scrolls Online vagy a The Division. Exkluzív játékok terén viszont a Sony felmossa a padlót a redmondiakkal, és mivel konzolt még mindig elsősorban azért vásárolunk, hogy új, dögös címekkel játszhassunk (pláne egy One X-hez hasonló erőgépet), ez probléma. A Microsoft pedig ennek tudatában is van, ezért a show lényegében ennek a bajnak az orvoslásáról szólt.
Ilyen felvezetés után nyilván arra kíváncsi mindenki, hogy mi van a legújabb Halóval és Gears of Warral, de (figyelem: plot twist) ezzel még ráérünk, most koncentráljunk a (multiplatform) finomságokra! Először is itt mutatkozott be a From Software (Dark Souls, Bloodborne) új játéka, a Sekiro: Shadows Die Twice. Biztonsági öveket becsatolni, állkötőt feltenni:
Ha pedig ez nem lenne elég, végre megleshettük a Witcher játékokról elhíresült CD Projekt RED Cyberpunk 2077-ét:
A Microsoft bevásárolt stúdiókból, ezek nagy része senkit sem érhetett meglepetésként, az egyedüli mi a fasz van élményt a Ninja Theory (legutóbb: Hellblade: Senua's Sacrifice) bezsákolása jelentette, akik innentől tehát kizárólag Microsoft platformokra fejlesztenek. Most viszont nem húzom tovább az időt, íme az Xbox-szentháromság tagjai:
További érdekes, itt bejelentett, immár multiplatform címek:
Összességében bivalyerős show volt. Legközelebb a Bethesdával és a Sonyval jövök.