The King - Ólomárnyék

"De ha fülünkbe zúg a harczvihar, kövessük akkor a tigrisnek szokását.” (William Shakespeare: V. Henrik, Vas István fordítása) 

A hatalom pszichológiája mindig izgatni fogja a filmeseket. Az utóbbi évek pénzügyi és politikai válságai, a klímaváltozás apokaliptikus ígérete, a hozzá kapcsolódó társadalmi forrongások mind azonnali döntéshelyzet elé állítják a világ vezetőit. Ezekben a szélsőséges helyzetekben a nemcselekvés ugyanolyan káros lehet, mint a forrófejű tenni akarás, a nyugati világ csúcsán álló férfiak és nők pedig már Istenre sem nézhetnek válaszért, mert őt is megölték. A fejlett világ permanens modernizációért kiált, kusza erdőt von a döntéshozók köré, akik sokszor nem is a legalkalmasabbak a feladatra. Ebből a helyzetből kellene kimenekítenünk az emberiséget. Itt tartunk most. 

A kosztümös filmek ideális kulisszát nyújtanak a hatalom visszásságainak felmutatására. A ruha, a hajviselet, a beszédmodor és a hiedelemvilág elidegenít minket a mától, a kérdések mégis ugyanazok. A százéves háború második felében járunk, az Angol és Francia Királyság évtizedek óta hadban áll egymással. Az eseménysorozatot úgy kell elképzelni, mint egy NBA kosárdöntő 4 győzelemig tartó párharcát, amelyben az angolok 2 meccsre vannak a totális győzelemtől. Henrik (Timothée Chalamet) a walesi Monmouth hercegeként a regnáló király másodrangú leszármazottja. Fiatal korát korhelykedéssel tölti, ebben hű társra talál John Falstaffban (Joel Edgerton), akinek később még fontos szerepet szán a történelem. Apja iránt érzett gyűlölete miatt sokáig kérdéses az alkalmassága, de aztán az események láncolata, a Sors keze vagy a saját elfojtott ambíciói révén fejére kerül a korona. Az angolok legnagyobb lovagkirályaként vonul be a történelembe, az azincourt-i csatában fényes győzelmet arat a túlerőben lévő franciák felett.

David Michod rendezőt láthatólag az a kérdés foglalkoztatta, hogy miként teszi zárójelbe az egyén személyiségét a hatalom: nem az unalomig ismert hübriszről esik szó, nem a hatalom mákonyáról és a hozzá szorosan kapcsolódó korrupcióról mesél. Inkább arról a tragikumról, ahogy egy alkalmas ember a sorsdöntő események patája alá zuhan. Nem kérdez semmit, nem is kérdezhet, csak végrehajtja, amit a kauzalitás törvényei elvárnak tőle. Timothée Chalamet korábbi munkái már érdemesítették a szerepre, nem beszélve amerikai-francia kettős identitásáról. Eszköztelen játéka kihangsúlyozza a szenvtelen végrehajtót, akit történetesen királynak neveznek. Az egész filmben elfojtott hangon beszél az alattvalóihoz, hallgat a felszín, fecseg a mély. Az utolsó pillanatig igyekszik elkerülni a vérontást, így megkapja az esélyt a megváltásra - de a háború természete miatt végül nem maradhat tiszta a keze. Egészen a cselekmény legvégéig türtőzteti a magában felgyülemlett indulatot, így válik hitelessé és szerethetővé a néző számára. 

Figyelemreméltó még Robert Pattinson játéka a franciák dauphinjeként. A francia akcentust sikerül a gúnyolódás eszközévé tennie, ugyanakkor minden percben látszik rajta a piperkőc bizonytalansága és a túl bő mellény. A Borgiák Michelettojaként ismertté vált Sean Harris az elvtelen machiavellista szerepét viszi, az érsek és az egyházi vezetők felskiccelt szerepe meglehetősen gyomorforgató. Mellettük Joel Edgerton Falstaffja a maga ódivatú bajtársiasságával kész felüdülés.

A film vizualitása szerencsére nem veszi túl komolyan a középkor véres-mocskos-rohadt fogú valóságát. A kép szemcsés, az emberek arcán ott a piszok, viszont kellően esztétizálja a színészeket ahhoz, hogy a néző ne panaszkodjon a moziélményre. Néha egészen bravúros kistotálokat látunk, például a tengerbe bámuló királyról vagy az ostrom lángoló katapultjai által megvilágított katonaarcokról. Egy középkorban játszódó filmnek meg kell felelnie a gyéren bevilágított, természetes fényekből álló miliőnek, ez pedig sokszor sötét és homályos képeket eredményez - itt sikeresen vette az akadályt az operatőri stáb, az esti gyertyafények és a normandiai derengés minden lényeges dolgot látni enged a szemnek.

A Netflix saját gyártású V. Henrik filmje nem lőtt túl nagy vadra, amennyiben egy színvonalas történelmi tablót kívánt bemutatni. A színészek jók, a vizualitás remek, az események láncolata jól követhető. A sztori aktualitása abban állhat, hogy a történelmi sorsfordulók még a kivételes képességű államférfiakat is próbára teszik, a pesszimista zárlat szerint  pedig a kicsinyes hatalmi játszmák úgyis besározzák a legtisztább szándékot is. A jelenkor alacsony röptű politikusai pedig mintha nem is próbálnának meg a történelem nagyságai közé emelkedni - vagy legalábbis más fogalmaik vannak a nagyságról, mint azt gondolhattuk volna. Úgy látszik, készségesen alkalmazkodnak a megalkuvás, a kéz kezet mos logika korszelleméhez. Ez pedig nekünk, állampolgároknak nem sok jót ígér.

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!