Egy rossz lépés - A lassan közelítő végzet eleganciája

Carl Franklin Egy rossz lépése (One False Move, 1992) a gyönyörködtető egyszerűség zsánerfilmes mintapéldája, ugyanakkor azt is szépen érzékelteti, hogy ezt az egyszerűséget milyen baromi nehéz lehet elérni; azaz megtartani a történetmesélés, a feszültségkeltés és a karakterrajz nyerseségét, sima eleganciáját, nemet mondani a látványos beállítások, hivalkodó vizuális és dramaturgiai fogások csábítására, a lehető leghétköznapibbá, legéletszerűbbé és így leginkább átélhetővé tenni egy erőszakkal, egóval, hazugsággal, árulással kibélelt bűndrámát. Az már szinte csak bónusz, hogy Bill Paxton egész pályafutása talán legszimpatikusabb szerepét hozza benne.

A film brutális gyilkosságokkal kezdődik, melyeket három bűnöző követ el – Ray (az akkor még ismeretlen Billy Bob Thornton, aki egyben az egyik forgatókönyvíró is), Pluto (Michael Beach) és a gyönyörű, de álnok Fantasia (Cynda Williams), aki elvezeti őket ismerőseihez, hogy kokaint és pénzt raboljanak tőlük. Ezzel a zsákmánnyal indulnak Houstonba, nyomukban két Los Angeles-i nyomozóval, útközben érintve Star Cityt, ahol vár rájuk a joviális helyi rendőrfőnök, Hurricane Dixon (Bill Paxton). És csak vár és vár, miközben a gyilkosok egymás közt forrongó bizalmatlansággal, véres nyomot hagyva maguk után, a sors elszabadult, gonosz kezeként tartanak felé.

Thornton és Epperson (akik később együtt írták a Sam Raimi-féle Rossz álmokat is) forgatókönyve az a fajta, amit angolul nemes egyszerűséggel „economical”-nek neveznek: lényegre törő, céltudatos, nincs egyetlen elvesztegetett pillanata, mondata, beállítása sem. A cselekményt minden esetben a visszafogott kifinomultsággal realizált hús-vér karakterek hajtják előre, döntéseik, félelmeik, kételyeik, túlkapásaik spontán módon következnek személyiségükből. Franklin rendezése alázattal és szakértelemmel fekszik alá ennek az alkotói szándéknak, minden képe pontos, átgondolt, motivált, legyen szó két karakter bűntudattal, megbánással, fájdalommal terhelt dialógusáról vagy egy éjszakai rendőri ellenőrzés vérfagyasztó és kíméletlen hirtelenséggel robbanó konfliktusáról.

Thornton bénító önbizalomhiányból táplálkozó agresszorának, Beach rémisztően csendes pszichopatájának és Williams felkavaró kiismerhetetlenségének véd- és dacszövetséges, törékeny triója klausztrofób hotelszoba- és kocsibelsőkben izzad és forrong, miközben Hurricane az amerikai kisvárosi lét szebbik, jószomszédi oldalán vezetgeti körbe a nagymenő városi nyomozókat. A kisszámú, ráadásul mindig nagyon rövid, de annál intenzívebb fizikai konfrontációk (a finálé, a hős és a gyilkosok másfél órán át építgetett, elkerülhetetlen találkozása alig fél percet tesz ki, kettőt pislogsz, és nem marad más, csak hullák, csend és szomorúság) közti időt kitöltő verbális csörtékben minden létező etnikumi, szociális és demográfiai konfliktus felmerül és többé-kevésbé ki is mondódik, de rendre feloldás nélkül marad. Az Egy rossz lépés nem prédikál, nem tanít, nem figyelmeztet, csak észrevesz és megállapít. Látod? Ez is el van baszva. Menjünk csak tovább, van még látnivaló.

A kisvárosi bájgúnár-zsarut, Hurricane-t és az elveszett, gyilkos femme-fatale-t, Fantasiát sajátos párhuzamok kötik össze. Előbbi idillikus, de bénítóan sivár körülmények között él, szeretne kitörni és vagány nagyvárosi kopóvá evolválódni, a Los Angeles-i detektívek azonban jobb esetben is csak elnéző mosollyal fogadják a kedves bugris ambícióit. Utóbbi valahol, valamikor jobb ember lehetett, és láthatóan nem is tetszik neki, amivé vált, de attól még gondolkodás nélkül húzza a ravaszt és dagonyázik a mocsokban. Mindkettejük elveszettségében, eltévelyedésében és reménykedésében van valami szomorú, majd a látszólag feddhetetlen Hurricane bűnös múltjának lelepleződésekor megáll a levegő, minden újraértékelődik, Paxton pedig a maga „egyszerű kisember”-vénájával úgy kijátssza a szart is a szituációból, hogy meg kell a szívnek szakadni.

Amilyen brutális bűnthrillernek indul az Egy rossz lépés, olyannyira lenyűgöző karakterdarabbá válik a végére – továbbra sem feledve a brutalitást és a feszültséget, de bölcsen, melankolikusan rendezve el bűntudatot, jellemhibát, összeegyeztethetetlen ellentéteket, életet, halált. Szögegyenes, kíméletlen zsánerfilm ritkán ilyen csendes és hatásos.

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!