Kubi - Meleg szamurájok és guruló fejek háborús orgiája

Sokat elárul egy ország lelkivilágáról és mentális egészségéről, hogy a populáris kultúrában hogyan ábrázolják történelme vitatottabb, vérzivatarosabb vagy akár csak ilyen-olyan szempontból jelentősebb fejezeteit. Mondjon bárki bármit az amerikaiakról (és tény, hogy sok mindent lehet), ők például hajlamosak szembenézni múltjuk – vagy akár jelenük – problémásabb aspektusaival, még akkor is, ha ezt a szembenézést általában mégiscsak egyfajta hőstörténetbe csomagolják (és amikor amerikai történelmi múzeumokban jártam, nem volt olyan, a szabadságot mint nagy amerikai erényt dicsőítő mondat, amit ne követett volna azonnal egy vaskos „de” a rabszolgatartásról és az intézményesített rasszizmusról szóló passzusokkal). Csak idén két olyan nagy formátumú film érkezett az államokból, amely illúziók nélkül tekint vissza a huszadik század egy-egy jelentős és messzire mutató eseménysorozatára (Megfojtott virágok és Oppenheimer), de manapság már egy holdra szállásról szóló személyes drámába is beleviszik a látványos és dicsőséges történelmi pillanat hátterében meghúzódó társadalmi igazságtalanságok témáját. Igyekeznek, na.

Ezzel együtt az amerikaiak a kanyar túlvégének a látóhatárán sincsenek Japánhoz és a Takeshi Kitanóhoz képest.

Az idén 76 éves Kitano hazája történelmének – noha egykor erősen vitatott, mára kétségkívül – egyik legnépszerűbb figuráját, Oda Nobunagát, az első nagy újraegyesítőt, valamint utódját, Toyotomi Hideyoshit, a második nagy újraegyesítőt vette elő új filmjéhez (meg még tucatnyi egyéb kisebb-nagyobb fontosságú hadurat, szamurájt és nindzsát – feltűnik Hattori Hanzo is). Lényegében nekik (illetve a harmadik nagy újraegyesítőnek, Tokugawa Ieyasunak) köszönhető, hogy az Ónin-háborút követő belviszályok, egymással hadakozó szamuráj hadurak és klánok zavaros és vériszamos egy-másfél évszázada (az úgynevezett hadakozó fejedelemségek kora) végre lezárult, és a XVII. század elején kezdetét vehette a békés Edo-korszak. Szóval kis túlzással afféle történelmi hősökről van szó.

Ehhez képest Kitano komiszan élvezkedő kisgyerekként tapicskol minden rossz tulajdonságukban: a némileg hirtelen haragúként és arrogánsként fennmaradt Nobunaga nála toporzékoló, szadista pszichopata, a paraszti sorból felkapaszkodott Hideyoshi (maga Kitano alakításában) pedig, szője bármilyen ravaszul a háttérbeli szálakat, alkalmanként szinte komikusan együgyű, mintha tanácsadói nélkül a vécét se találná meg. Hogy ez az ábrázolásmód mennyire tiszteletlen, urambocsá, szentségtörő, azt majd a japán társadalom eldönti, de nem olyan nehéz meglátni a racionalitást Kitano gondolkodásában: bármit állítsanak is a történelmi feljegyzések, mekkora a realitása annak, hogy egy évszázados háborúskodásoktól tépázott országban felnőtt, totális hatalomra törő, áskálódó és potenciálisan áruló vazallusokkal körülvett hadúr egészséges lelkivilágú ember? Na ugye. Józan paraszti ész.

Úgyhogy Kitano meglehetős cinizmussal, olykor kifejezetten vaskos humorral béleli ki az amúgy infarktus-komoly, sorsfordító és vérmocskos eseménysorozatot elmesélő, saját könyvéből készült, bő kétórás szamurájeposzt. A Kubi rengeteg szálat és karaktert mozgat, az első húsz percben kifejezetten könnyű elveszni a japán nevek és arcok áradatában, és a nagy csatákat (totálisan anti-hollywoodi módon) csak afféle gyors, egy-egy perces illusztrációkként, zanzásítva-kivonatolva prezentálja – de már a minden téren pazar kiállításból is egyértelmű, hogy ez nem pénzhiányra, hanem tudatos alkotói döntésre vezethető vissza. A fókusz a karakterek említett gyarlóságain, áskálódásain, helyezkedésein és szerelmi ügyein van, hogy véletlenül se legyenek kétségei senkinek: a hatalmasok nagy általánosságban ugyanolyan pitiáner, szánalmas, agresszív seggfejek, mint bármelyik útszéli rablógyilkos. A különbség csak annyi, hogy sokkal több ember életét tudják elbaszni.

Apropó, szerelmi ügyek – akár fel is merülhet a kérdés, hogy mi keresnivalójuk van hangsúlyos női szereplőknek a harcos szamurájok jellemzően férfiközpontú háborúiban. Nos, semmi. A szerelmi ügyek a férfiak, a szamurájok, a hadurak között zajlanak. Ahogy az a valóságban is történt. A popkultúra – akár nyugaton, akár japánban – sosem volt kifejezetten fogékony arra a tényre, hogy a szamurájok közösségében, mint sok más harcos kultúra esetében (ld. a spártaiakat), a homoszexualitás elfogadottnak, magától értetődőnek számított, sőt, kifejezetten bátorították. Még saját, wakashudónak nevezett intézményrendszere is volt, amelyet nagyrészt a buddhistáktól vettek át (ők nanshokunak hívták), és amelyben a fiatal növendékek nemcsak mentori, hanem szexuális kapcsolatot is létesítettek idősebb mesterükkel. Így aztán a történetnek ebből az aspektusából Kitano sem csinál ügyet, a szamurájok közötti szerelmi viszonyok a lehető legtermészetesebben jelennek meg, mondhatni, a szereplők úgy dugnak, ahogyan lélegeznek – leginkább Nobunaga és az ellene fellázadó Mitsuhide vannak exponálva ebből a szempontból, és ezek a szálak természetesen szerves részei a történetvezetésnek, a karakterépítésnek, a szereplők viszonyának, komoly kihatással vannak a konfliktusok mindenkori alakulására.

A konfliktusok márpedig alakulnak, méghozzá gyorsan, a néző néha csak kapkodja a fejét, ahogy a szereplők meg egyre nagyobb számban veszítik el a sajátjukat. Semmiképpen nem szeretnék túlozni, mégis azt kell mondanom, hogy ennyi lefejezést még életemben nem láttam egyetlen filmben sem, pedig azért láttam már egy s mást – a fejek repülnek, bicsaklanak, zuhannak, pörögnek, gurulnak, a még (épphogy) élők összeszedik, nézegetik, egymásra pakolják, székekre teszik, felhalmozzák, válogatják őket, valaki vicc nélkül szóljon a Guiness Rekordok Könyvének. A horrorfilmes vagy éppen középkoros vérengzésekhez hozzáedződött néző eleinte csak tudomásul veszi a látottakat (legfeljebb elégedetten nyugtázza, hogy Kitano nem finomkodik), egy idő után elborzad, aztán végül már nevet. Mert mint sok másban, ebben is van egyfajta abszurditás – a háború, a kegyetlenség, az emberi élet olcsóságának abszurditása.

A szamurájfilmek hagyományainak szórakoztató lábbal tiprása nem áll meg a történelmi alakok kiforgatásánál, a homoszexualitás spontán ábrázolásánál és a fekete humor meglepő helyeken való alkalmazásánál, van még legalább egy aspektusa: a csetlő-botló, koszos, civakodó, kapzsi parasztok, akik komikus mellékzöngeként kísérik végig a cselekményt, mint Kurosawa Rejtett erődjében (vagy a Star Warsban, ahol Lucas róluk mintázta a két droidot), és akik akár érdemtelenül is megváltást és jutalmat nyernek. Kitano ezt a szálat is megfürdeti vérben, becstelenségben és árulásban, illetve a végén még egy nem várt fordulatban is, és paradox módon pont ez lesz a film talán egyetlen hangsúlyosabb eleme, amely a sztori előrehaladtával egyre komorabbá és humortalanabbá válik – még akkor is, amikor kivételesen épp nevetünk a szerencsétlen paraszton, akit bedarál a háború, a társai pedig hülyére vesznek.

Ezen a szálon bontakozik ki ugyanis a háborúk tépázta, feudális japán kisemberi realitása: vagy műveled a földedet egy szürke és kilátástalan életet élve, amíg egy éppen arrafelé elhaladó hadsereg felégeti az otthonodat és lemészárol az egész családoddal együtt, vagy hagyod, hogy magával ragadjon az erőszak, és hagymázas hadúri álmokat kergetve beállsz katonának, hogy szánalmasan röhejes lelkesedéssel vedd ki a részedet az öldöklésből.

A Kubi furcsa, nehezen behatárolható darabja a szamurájfilmek amúgy is diverz zsánerének. Viccesebb, abszurdabb, drámaibb, véresebb, tragikusabb, merészebb, formabontóbb, cinikusabb és okosabb, mint gondolnád. És a végén van egy olyan furcsa érzésed, hogy igazságot láttál – hogy a feudális japán valósága talán közelebb állt ehhez, mint Kurosawa vagy Kobayashi egyébként sok esetben (még) jobb filmjeihez. Túl esetlen, mocskos és gyarló az emberábrázolása, hogy ne így legyen.

A filmet a Sitges Film Festivalon láttuk.

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!