Az évtized legjobb filmjei

 

 

 

 

 

 

 

 

TOP10 - Olorin:

 
A FAUN LABIRINTUSA
(El laberinto del fauno, 2006)
Fantasy, mese, háborús film, horror és dráma. A szívednek, a lelkednek, a benned lévő gyereknek, a szörnyek és a gore iránti perverz igényednek, és a felnőttnek, aki már kiábrándult a tündérmesékből. Ha egy filmet kéne megjelölnöm a tízből, akkor ez lenne az.

A GYŰRŰK URA (Lord of the Rings)
A MOZIÉLMÉNY. Oldalakat tudnék róla írni, pár sort nem.

FEGYVERTÁRSAK
(Open Range, 2003)
Ha minden idők egyik legjobb tűzharcjelenete nem volna elég, van itt még egy zseniális Robert Duvall, egy életforma aprólékos, és meglepően érdekes bemutatása, egy szép, nem csöpögős szerelmi szál, egy csodálatos zene (R.I.P. Michael Kamen), és mindez elég is, hogy kiüsse a listáról a Propositiont, a 2000-es évek egyetlen másik zseniális westernjét.

A HIHETETLEN CSALÁD
(The Incredibles, 2004)
A sötét lovag ide, Superman oda, ez a legjobb szuperhősfilm. Brad Bird (minden idők legjobb animációs alkotása, a The Iron Giant rendezője) Incrediblesében annyi ötlet van, amennyi 20 másik filmre is elég lett volna, és ráadásul nem csak baromi vicces, de olyan akciójelenetekkel van tele, amiktől James Cameron is elsápad.

KORCS SZERELMEK (Amores Perros, 2000)
Az élet íve Alejandro González-Inárritu (és minden idők egyik) legjobb drámájában: remény, boldogság, hanyatlás, mélypont, majd ismét remény Mexikó poros, vad betondzsungelében. Gyönyörű, kompromisszummentes, kőkemény, szívhez és elméhez is szóló emberi történet.

MILLENIUM ACTRESS (2001)
Egy nő egész életen keresztül tartó, intellektuálisan és vizuálisan is magával ragadó hajszája álmokon, képzeleten, filmszerepeken, jövőn, múlton, korszakokon és kontinenseken át, a szerelemért – vagy csupán egy lánykori eszményképért? A konklúzió: "After all, it's the chasing after him, I really like."

NEM VÉNNEK VALÓ VIDÉK (No Country for Old Men, 2007)
Tökéletes példája annak, hogyan lehet egy agyonnyűtt történetet eredetinek eladni: arra kell koncentrálni, ami mögötte van, és nem szabad hagyni, hogy a konvencionális cselekményvezetés szabályai útját állják a koncepciónak. Coenék ezt tudják.

OLDBOY (2003)
Park Chan-wook eddigi életművének felét a bosszú általában pofonegyszerűen használt témájának körüljárására tette fel. A Sympathy for Mr. Vengeance-ben már-már abszurd láncreakció vált a megtorlások sorozatából, az Oldboyban pedig már az sem világos, hogy ki áll bosszút kin. XXI. századi tragédia.

SEBEZHETETLEN (Unbreakable, 2000)
Egy remekmű abból az időből, amikor Shyamalan neve mellé még nem került automatikusan egy jó hosszú és ízes káromkodás is. Tökéletes a vívódó egyén drámája, a „szuperhős” realisztikus születése, Willis és Jackson kapcsolata, de még a házastársi és apa-fiú viszony is – jéghideg film fantasztikus hangulattal.

A UNITED 93-AS (United 93, 2006)
Greengrassnak nem voltak jó filmjei a 2000-es években, csak zseniálisak. A már a Véres vasárnapban is demonstrált dokumentarista stílusát itt fejlesztette tökélyre – amit az utolsó fél órában művel, az maga a mozimágia. A nézőnek gombóc van a torkában, görcs a gyomrában, szakadás az idegszálaiban, a szék karfája meg letörik, a kezében marad, és már csak otthon veszi észre, hogy még mindig szorongatja. Rendezés mesterfokon.
 

TOP10 - Parraghramma.:

10. SOUTH PARK - A SOROZAT
Csak.

9. A BARLANG (The Descent, 2005)
Higgyen akárki akármit, ez a kandidátus nem egy sunyin kiagyalt imázsépítési misszió részét képezi, pusztán annak mementója, hogy a dekád filmjei közül ezen fostam a legjobban.

8. MEMENTO (2000)
Nolan dekonstruktívan rekonstruktív (vagy fordítva?) noirja az emlékezet elidegenedéséről nem kevesebb, mint a posztmodern ars poeticája.

7. 2046 (2004)
A Chungking Express rendezőjének nálam akárhol bérelt helye van, még akkor is, ha tudja a fasz, például a 2046 miről szól… de ez nem is baj, szerelmes filmeknél általában így van.
 
6. VÉRZŐ OLAJ
(There Will be Blood, 2007)
Egy nemzet születése: Amerika hőskora.

5. KELL EGY DOBOS! (Ex Drummer, 2007)
Lista nem lehet teljes bandafilm vagy valami zenés izé nélkül, de mivel Jack Black alpári és megbotránkoztató humorától mindég elkap az undor, kénytelen kelletlen erre a szolidan modoros darabra esett a választásom.

4. DONNIE DARKO (2001)
Lehet, hogy blöff, de – ha a Dr. Horrible Sing Along Blog nem ér - filmet ennyiszer nem láttam.

3. NEM VÉNNEK VALÓ VIDÉK
(No Country for Old Men, 2007)
Defetista mestermű, amiben a gonoszt nehezebb legyőzni, mint Michael Dudikoffot az Amerikai nindzsa 3-ban.


2. A FAUN LABIRINTUSA
(El Laberinto del Fauno, 2006)
A Guillermo del Toro oeuvre csúcsa eszmei-formai egységével messze kimagaslik a rendező többi munkája közül: a társított műfajok rezonanciája, a banális és a misztikus tükörjátékok egyidejű felvállalása szemet nem hagy szárazon... és én ezt most be is vallom.

1. A BOSSZÚ URA (Sympathy for Mr. Vengeance, 2002)
A folyóparton puha kövek, az út mentén didergő fogak kocognak; friss húsra várnak, a sorban állók elszántan tolongnak. 


TOP10 - Ramiz:
 
Filmek:
 
101 REYKAVÍK (2000)
A legjobb felnőtté válós film, amit valaha láttam, ráadásul a zenéje és a szinkronja is remek. Haveri körben akkora kult, hogy listán a helye!

ÁDÁM ALMÁI (Adams aebler 2005)
Fekete humor, groteszk, sosem tudod, mi történik a következő másodpercben - ez én mind nagyon értékelem. És ennyire elkapott, kattant karaktereket is ritkán lát az ember.

ARRIVEDERCI AMORE, CIAO (2006)
Az egyik legszomorúbb, legkiábrándultabb gyász-szimfónia az emberi értékek pusztulásáról. Soha, soha nem felejted el.

DR HORRIBLE'S SING-ALONG BLOG (2008)
Joss Whedon visszavágott a Firefly-ért és egyben hatalmasat beintett a vérszívó hollywoodi pénzgépnek: a Sing-Along Blog szokatlan műfajkeverése és az ingyenes megnézhetővé tétele is merész húzás volt. A dvd-bevételek és a masszív rajongói bázis viszont megint őt igazolta. Vigyázz, tényleg velük fogod énekelni!

KELL EGY DOBOS! (Ex-Drummer, 2007)
Kevés ehhez foghatóan nyomorult és kiszámíthatatlan filmet látni, mely két kézzel szórja az ötleteket és mégsem fogy ki belőlük. Igazi rejtett, imádnivaló, gyomorforgató gyöngyszem!

INTERSTATE 60: STORIES OF THE ROAD (2002)
Semmi különös, csak egy kedves, profánul és feltűnés nélkül bölcs road movie - csak éppen a legmegfelelőbb élethelyzetben kapott el a film. De ha egyszer annyira rezonálok rá, hogy háromszor láttam ez évben, akkor a toplistámon a helye...



MELQUADES ESTRADA HÁROM TEMETÉSE (Three Burials Of Melquiades Estrada, 2005)
Ilyen, amikor egy műfaj tovább élni és megújulni képes! A Jesse James...-en hülyére untam magam, az Ajánlat is túl erőltetett volt a gyomromnak, ez a film viszont teljesen lebilincselt.

MONDAY (2000)
Egy nehéz nap éjszakája... és persze a másnap! Talán a kedvenc filmem Sabutól, attól a japán rendezőtől, aki utolérhetetlenül tudja keverni a (melo)drámát az abszurd humorral, és a legfurcsább helyzetekbe kerülő kisemberekről mesél rendületlenül, tengernyi empátiával és emberséggel.

NEM VÉNNEK VALÓ VIDÉK (No Country For Old Men, 2007)
Egyszerű a képlet: Coen fivérek imádni stílusa + bivalyerős alapanyag McCarthy-tól = korszakos remekmű.

SHAUN OF THE DEAD (2004)
Ha horrorfilmnek nézed, rácsodálkozol, hogy mennyire vicces. Ha fekete komédiának, akkor arra, hogy mennyire jó zombifilm. Akárhonnan is közelíted, tökéletes. Ráadásul a zenéje is nagyon ott van! Kultfilm lesz (illetve már az), megunni lehetetlen, akármilyen házibulit megment. 

Sorozatok:

12 OZ MOUSE
Nagyon-nagyon abszurd cucc, igazi mélyvíz. Imádod vagy utálod...

ARRESTED DEVELOPMENT
Az amerikaiaknak talán még sohasem ment ilyen jól az kínos-szomorú angol humorhoz és a tabudöntögetés! Ma, amikor a legtöbb sorozat egy szezon feléig is alig bírja, ebben három alatt alig van üresjárat...

BREAKING BAD
Iszonyatosan tökös és húzós sztori egy methamfetamin-gyártásba kezdő középkorú kémiatanárról. Befosás, hogy miket bevállal...

CARNIVALE
American gothic, délvidék, vándorcirkusz, nyomorékok, mágia... a csigalassú tempón kívül mindent nagyon bírtam benne.

DR HOUSE
Ha mára be is fullad lassan a sorozat (és a jó öreg melodráma mentsvárához fordul), azért ritka jól kitalált és összerakott cucc volt ez, Dr House-ból pedig igazi cinikus, technokrata és istentagadó-embergyűlölő 21. századi ikon lett.

FUR TV
Szezám utca "on crack": perverz plüssbábok, eszement poénok, gátlástalan sztorik, rengeteg popkult utalás... enjoy the ride!


THE OFFICE (UK)
Többszörösen rétegzett, egyszerre börleszkesen otromba és végtelenül finom humorú sorozat a légkondicionált egyenirodák poklából megalkuvásról, büszkeségről és az Emberi Butaságról. Nem hittem volna, hogy valaha ilyet mondok, de a legnagyobbak - Repülő Cirkusz és Watzak Szálló - mellett a helye, Ricky Gervais-nak pedig a Nevettetők Panteonjában.

THE SHIELD
Tökös és eszméletlenül alaposan megírt sorozat, mely hét(!) szezonon keresztül is pontosan, visszafogottan és önmagához hűen tudja végigvinni a történetet. Út a pokolba, melyen ha elindulsz, akkor is végig kell menned, ha nem akarsz... nézőként is.

TOM GOES TO THE MAY
Tényleg nem provokációból mondom, de sosem értettem a South Park körüli hisztériát: erőltettett, beképzelt, túlmagyarázott és monoton az egész. A Tom Goes To The Mayor-nak vannak ugyan rossz pillanatai, de a jobbak ezerszer verik a South Park-ot saját terepén: az amerikai közélet, politika és média hülyeségeinek kifigurázásában.

SUPERJAIL
Azok a mágikus 60-as, 70-es évek! Kevés dolognak volt akkora és főleg olyan hirtelen hatása a művészetre a 20. században, mint az LSD-nek és a többi pszichoaktív szernek. A Superjail, ez a rövid, tízperces rohamokból álló sorozat egyetlen, már-már emészthetetlenül őrült emlékmű azoknak az időknek, melyeket bárki nyugodtan kipróbálhat a lelki épségének kockáztatása nélkül - az addikció és a sokadszori újra-fogyasztás viszont garantált!
 


TOP10 - ringsider:

 

 

MOULIN ROUGE (Ausztrália, 2001, Baz Luhrmann)
Tudom, hogy hallgatok majd eleget miatta, de számomra Luhrmann magnum opusa a világ legszebb szerelmi története! Ez az ezer színben pompázó, varázslatos hatású posztmodern mesevilág egy felejthetetlen gesamtkunstwerk, amely nézője szemét, fülét és szívét egyaránt rabul ejti.

 

SHAUN OF THE DEAD (UK, 2004, Edgar Wright)
Ma már filmtörténelem, hogy a két örült brit ezzel a mozival rúgta be a filmszinházak ajtaját. Senki nem keveri ma úgy a zsánerfilmet a humorral, mint ők; belépőjük nemcsak a valaha készült egyik legjobb zombifilm, de az évtized egyik legjobb romantikus vígjátéka is egyben, egyszerre gátlástalan paródia és telitorkú diadalének! 

 

ELECTION 1-2 (Hongkong, 2005/2006, Johnnie To)

 

Azért sem az Exiled-ot írom, azt írja a Feri! Számomra Johnnie To legjobb filmje (a két rész egy szerves egész) a 2000-es évekből ez az embertelenül kegyetlen triádmozi, amely vérfagyasztóan pontos és megrázóan következetes tanulmány a hatalomról, és az arra áhitozó emberről!

 

 

 

BOSSZÚHADJÁRAT (Sha Po Lang, Hongkong, 2005, Wilson Yip)

 

A Bullets Over Summer-rel beköszönt Wilson Yip visszaforgatta az idő kerekét, és egy olyan irgalmat nem ismerő akciómozit forgatott, amelyhez foghatót a kilencvenes évek óta nem nagyon pipáltunk. Ez a kérlelhetetlen nihilizmusból, neonoir fényekből és káprázatos közelharcokból font acélsodrony húsba vág, csontot zúz, és garantáltan nehezen gyógyuló sebeket okoz.

 

 

 

MIAMI VICE (USA, 2006, Michael Mann)
Igen, semmi köze a sorozathoz, és igen a története ezerszer látott őstoposz. De Mann digitális kamerával forgatott mozija az évtized legkülönlegesebb zsarufilmje volt, felejthetetlen hangulattal, váratlan érzelmességgel, és szinte naivan régimódi értékrendszerrel.

 

 

 

CASINO ROYALE (USA/UK, 2006, Martin Campbell)
Számomra Daniel Craig az igazi Bond: nem vicceskedő kartonfigura és nem pipogya sármőr, hanem egy hús-vér gyilkológép, aki mindenidők legjobb Bond-filmjében őrült tempóval és soha nem látott energiájú akciókkal éleszti újra ezt a kifulladt franchiset, na meg egy fináléval, ami után olyan keserű marad a szád, mintha epét hánytál volna!

 

 

 

NEM VÉNNEK VALÓ VIDÉK (No Country for Old Men, USA, 2007, Joel és Ethan Coen)

 

Coenék dicső visszatérése: a Cormac McCarthy prózájából táplálkozó mozijuk az első kétharmadában a tökéletes hajszamozi, kegyetlen, feszült és idegtépően többesélyes, míg az utolsó 20 percre a tesók kitolatnak a zsánerfilmből, csak hogy a pofádba vághassák: „Hát hiába beszélünk Neked, édes drága, hülye gyerekem?" Mi meg csak állunk, és értetlenül bámulunk a világra, pont, mint Bell seriff a végefőcím előtt! Remekmű!

 

 

 

 


INSIDE
(francia, 2007, Alexandre Bustillo és Julien Maury)
A két horrorrajongóból rendezővé avanzsált francia, Alexandre Bustillo és Julien Maury bemutatkozó mozija számomra az évtized legjobb horrorfilmje. A két feketeözvegy mindenféle béklyótól felszabadult, csodakegyetlen és überelhetetlenül véres acsarkodása dögvészként pusztított, és nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket okozott, amerre csak megfordult.

 

 

 

A SÖTÉT LOVAG (The Dark Knight, USA, 2008, Christopher Nolan)
Szerintem a The Dark Knight a valaha készült legjobb képregényfilm. Már nem eredettörténet, mint a második legjobb, a Batman: Kezdődik! volt, hanem egyetlen, több füzeten átívelő történet, amely olyan izgalmas, hogy első olvasáskor csak úgy faljuk az oldalakat, és olyan gazdag, hogy még sokadik átböngészésekor is felfedezhetünk benne újabb és újabb izgalmakat. Nolan életében először végre úgy istenigazából szabadon engedte érzelmeit, és végérvényesen a felnőttek világába vezette a képregényfilmet ezzel a grandiózusan díszletezett, mesterien fényképezett és fantasztikusan eljátszott mozicsodával.

 

 

 

IN BRUGES (UK, 2008, Martin McDonagh)
2008 legkellemesebb meglepetése volt ez az ünnepelt színpadi szerző, Martin McDonagh által írt és rendezett egzisztencialista bérgyilkos-mozi. A legjobb rövidfilm Oscar-díjával már kitüntetett McDonagh első játékfilmjével olyan tehetségről tesz tanúbizonyságot, mintha teljes fegyverzetben pattant volna ki Zeusz fejéből: fantasztikusan használja a várost, ragyogóan vezeti színészeit, és úgy bánik a hangulatokkal, mint kevesen rajta kívül. Mókás fecsegést követ súlyos gengszterhalál, és te tényleg nem is tudod, hogy most akkor a hasadat fogd a nevetéstől, vagy épp a szíved szakadjon meg. Felejthetetlen mozi!

 

 

 

TOP10 - wurlitzer:

10. A VISSZATÉRÉS (Vozvraschenie, 2003)

9. ARRIVEDERCI AMORE, CIAO (2006)

8. VÉRZŐ OLAJ (There Will Be Blood, 2007)

7. NEM VÉNNEK VALÓ VIDÉK (No Country For Old Men, 2007)

6. ERŐSZAKIK (In Bruges, 2008)

5. MAJDNEM HÍRES (Almost Famous, 2000)

4. JESSE JAMES MGGYILKOLÁSA, A TETTES A GYÁVA ROBERT FORD (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, 2007)

3. TENENBAUM, A HÁZIÁTOK (The Royal Tenenbaums, 2001)

2. AZ AJÁNLAT (The Proposition, 2005)

1. AURA (El Aura, 2005)
 

TOP10 - Beyonder

10. Ichi the Killer (2001)

9. Fallal szemben (Gegen Die Wand, 2004)

8. Az ember aki ott sem volt (The Man Who Wasn't There, 2001)

7. Donnie Darko (2001)

6. A halál jele (Memories of Murder, 2003)

5. Kill Bill (2003-2004)

4. Dogville (2003)

3. Engedj be! (Låt den rätte komma in, 2008)

2. A bosszú ura (Sympathy for Mr. Vengeance, 2002)

1. Mulholland Drive (2001)

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!