A rajongók vesszőparipája az utóbbi pár évben, hogy bárcsak a Pókember, az X-Men és a Fantasztikus Négyes filmes jogai visszakerülnének a Marvelhez – azok nélkül ugyanis a stúdió filmes univerzuma sosem lehet olyan teljes, mint az eredeti képregényekben, amikben ezek a karakterek a Bosszúállók oldalán harcolnak (vagy ellenük, ha éppen úgy adódik).
A dolog háttere, hogy a Marvel a ’90-es évek második felében csődközeli állapotban volt, és arra kényszerült, hogy mindenféle filmes jogokat osztogasson a hollywoodi stúdióknak, kis túlzással aprópénzért. Ezen jogok némelyike (Fenegyerek, Megtorló, Szellemlovas, Penge) azóta visszakerült a Marvelhez, de az említett három nagy brandé még nem, és belátható időn belül egész biztosan nem is fog.
Azért kezdtem ezzel, mert két nagyon fontos dolog következik belőle:
- Ha a kiadó anno nem adja el ezeket a jogokat, nem létezne Sam Raimi Pókember-trilógiája, és nem léteznének Bryan Singer X-Menjei sem (a 2000-es évek elején aligha volt olyan helyzetben a Marvel, hogy maga elkészíthette volna ezeket), nélkülük pedig ki tudja, létezne-e ma a Bosszúállók és A galaxis őrzői.
- Pontosítok: A galaxis őrzői egész biztosan nem létezne. Ha ugyanis a Marvelnél lennének az X-Men, a Pókember és az F4 jogai, nem kockáztatott volna meg egyhamar egy beszélő mosómedvével és egy sétáló fával teli űroperát, hanem nyilván inkább a sokkal nagyobb neveket nyomatná, azokba pumpálná a pénzt. Egy Galaxis őrzőit meg TALÁN láttunk volna úgy 2030 körül, a tízedik Pókember után.
Szóval maradjunk annyiban, hogy a hollywoodi blockbusterek világa most sokkal szegényebb lenne (ami baj, mert azért annyira így sem olyan hajdegazdag).
A géppuskás mosómedve és a sétáló fa esete
A fenti érvelésnek azért van egy kis szépséghibája: a Marvelnek így is akadnak még olyan karakterei, amik ismertebbek és „biztonságosabbak”, mint Rocket Raccoon, Groot és társaik, de úgy tűnik, a Marvel elhatározta, hogy 2014-ben egy kicsit felrázza a dolgokat. Eddig is egyértelmű volt, hogy abszolút profin és tudatosan űzik azt az univerzumépítést, amit most fél Hollywood próbál utánuk csinálni (ld. Pókember-filmek, Star Wars, DC-adaptációk stb.), de azzal nem lehetett vádolni őket, hogy sokat kockáztattak volna: 2008-tól (Vasember) 2013-ig (Thor: A sötét világ) óvatosan, nagy nevekkel, nagy reklámkampányokkal, nagyjából azonos, családbarát, könnyed stílusban sütögették a pecsenyéjüket.
Idén viszont először jött az Amerika Kapitány: A tél katonája, ami jóval komolyabb hangvételű, mint a korábbi Marvel-filmek, és ami még fontosabb, A galaxis őrzői, ami meg a másik irányba lengett ki, és a korábbi mozik poénjait full komédiára váltotta – nem is szuperhősfilm, hanem űropera, ennek ellenére mindkét zsáner sajátosságait folyamatosan kifigurázza.
Az, hogy a Marvel hajlandó azokon a műfaji toposzokon gúnyolódni, amikre a brandjét építi (hősi beállítások, csapatösszetartó hegyibeszédek stb.), teljes magabiztosságról árulkodik – mint ahogy már magának A galaxis őrzőinek az elkészülte is.
Bár a címbeli csapatnak egy korábbi, egészen más tagokból álló, időutazó elődje már a ’60-as évek végén felbukkant a képregényekben, a jelenlegi, a mozifilmessel többé-kevésbé megegyező felállás csak 2008-ban alakult meg (egyébként szintén rég létező karakterekből), és a rajongók egy szűk körén kívül egyik verzió sem igazán ismert. Amerika Kapitánytól, Thortól és Vasembertől csak egy elég jelentős bakugrással lehet eljutni Peter Quillig, Grootig és Draxig (kihagyva egy rakás sokkal ismertebb figurát) – és ez az, amiért A galaxis őrzői sikere egészen új távlatokat nyit a szuperhősfilmek számára, és nyilván ez az, amiért a Marvel megkockáztatta a dolgot.
Ráadásul úgy, hogy ha hinni lehet az illetékeseknek, akkor nagyjából szabad kezet adtak James Gunn író-rendezőnek, ami nem egy gyakori dolog Hollywoodban (ezt kétszer egymás után már a Marvel sem merte eljátszani, sejthetően ezért kellett távoznia Edgar Wrightnak az Ant-Manből).
A galaxis őrzői teszt volt a stúdió számára. Ez a film öt éve fele-, de lehet, hogy harmadennyit sem hozott volna a konyhára, most viszont kb. akkorát robbantott, mint az első Vasember és a második Amerika Kapitány, és nyilván nem azért, mert a főhősei népszerűségét akár csak hasonlítani lehet ezekéhez – nem lehet. És nem is azért, mert a stúdió tetemes pénzeket ölt bele a reklámkampányba, és óriási hype volt a film körül, mert épp elég példa van ezeknek a faktoroknak a kiszámíthatatlanságára. Idén pl. egyetlen blockbusternek sem volt akkora negatív buzzja, mint a Tini Nindzsa Teknőcöknek, mégis tarolt a pénztáraknál, tavaly pedig ugyanolyan őrületesen felkapott volt a Tűzgyűrű, mint most A galaxis őrzői, mégis durván pofára esett.
Szuperbrandek
Nem, a hatalmas siker oka ennél egyszerűbb: a Marvel filmes univerzuma már önmagában markáns branddé vált, amit a nézők szeretnek, és tudják, hogy mit várhatnak tőle. A Marvel ott van most, ahol 10 éve a Pixar volt: nem tud hibázni, akármit csinál, a nép zabálja. (Lábjegyzet: a Disney először megvette a Pixart, aztán a Marvelt, aztán a Lucasfilmet, arról nem is beszélve, hogy keményen összekapta magát a saját, animációs területén is..)
Innentől kezdve bármi jöhet: rajongók, kritikusok és nézők is rég követelik, hogy ne csak fehér, férfi szuperhősökkel a főszerepben készüljenek Marvel-filmek, és egy ideje rebesgetik, hogy a Ms. Marvel és a Black Panther adaptációk is a kanyarban vannak – a már bejelentett Dr. Strange-dzsel pedig érkezik a mágia is. Meg persze a konkurencia - mert nincs mosta szuperhősöknél menőbb és biztosabb befektetés.
A DC/Warner egyrészt láthatóan tart a Marveltől: A galaxis őrzői sikere után gyorsan elpaterolta a Superman v. Batmant az Amerika Kapitány 3. útjából (pár hónapig úgy volt, hogy ugyanazon a napon mutatják majd be őket); másrészt viszont nem akar lemaradni mögötte. Pontosítok: máris rohadtul le van maradva, de igyekszik felzárkózni. (Egyébként képregényes téren is ezen a felzárkózáson dolgozik. Már úgy fél évszázada.)
Bő hat évvel azután, hogy a Marvel a képükbe vágta a kesztyűt a Vasemberrel, a DC fejesei végre bejelentettek egy egész rakás új szuperhősös projektet. De a kockázat óriási: rövid idő alatt hatalmas pénzeket fognak ölni egy olyan franchise-ba, amit egyelőre csak egyetlen filmre alapozhatnak: az Acélemberre, holott akkora, mindent elsöprő siker bőven nem volt az sem, mint amekkorának remélték (ennél a Marvel is óvatosabban haladt az első éveiben, és nekik még nem kellett ekkora konkurenciával számolniuk). Nolan Sötét lovag-trilógiája ugyanis túl zárt, a Zöld Lámpás pedig… arról minél kevesebb szó esik, annál jobb mindenkinek.
Hősdömping
Mindez érdekes, csak azért felmerül egy nagy kérdés… de mutatom a jelenlegi, teljes szuperhősös bemutatónaptárat 2020-ig, úgy egyszerűbb (egy csomóhoz még csak dátum van, cím nincs – és ezek persze még mindig csak a mozifilmek):
2015
- Május 1.: Bosszúállók: Ultron kora (Marvel)
- Június 19.: Fantasztikus Négyes (Fox)
- Július 17.: Ant-Man (Marvel)
2016
- Március 25.: Batman v Superman: Dawn of Justice (DC)
- Május 6.: Amerika Kapitány 3. (Marvel)
- Május 27.: X-Men: Apocalypse (Fox)
- Július 8.: Doctor Stranve (Marvel)
- Augusztus 5.: DC-film
- November 11.: The Sinister Six (Pókember spin-off, Sony)
2017
- Március 3.: Farkas 2. (Fox)
- Május 5.: Marvel-film
- Június 23.: DC-film
- Július 14.: Fantasztikus Négyes 2. (Fox, mert nagyon optimisták)
- Július 28.: A galaxis őrzői 2. (Marvel)
- November 3.: Marvel-film
- November 17.: DC-film
- Még nincs pontos dátum: Pókember spin-off, női főhőssel
2018
- Március 23.: DC-film
- Május 4.: Marvel-film
- Július 6.: Marvel-film
- Július 13.: Fox-film (X-Men, Pókember? Deadpool?)
- Július 27.: DC-film
- November 2.: Marvel-film
- Még nincs pontos dátum: A csodálatos Pókember 3. (Sony)
2019
- Április 5.: DC-film
- Május 3.: Marvel-film
- Június 14.: DC-film
2020
- Április 3.: DC-film
- Június 19.: DC-film
Namost, a DC-s dátumok biztosan nem mind szuperhősfilmet takarnak, mert a stúdió más képregényeiből (Sandman, Fables stb.) is tervez szélesvásznú adaptációkat. De ez akkor is legalább 25 szuperhősfilm a következő 6 évben. Mármint az alapján, amit most tudunk – ennél csak több lesz.
Szóval…
Ki az úristen fogja ezeket mind megnézni???
Jó-jó, igen, pl. mi, mert őrült geekek vagyunk, de hogy tízmilliók? Persze, lehet, mert már pár évvel ezelőtt is sokan mondogatták, hogy a közönség előbb-utóbb ráun a szuperhősdömpingre, aztán eddig ennek még mindig nincs semmi nyoma (megint csak: ld. A galaxis őrzői sikerét és a Marvel brand folyamatos erősödését). De az biztos, hogy ebből az eszement felhozatalból jó néhány cím ráfarag majd – és ha tippelnem kellene, akkor azt mondanám, hogy azok a DC és a Sony címei lesznek.
Az ugyanis most abszolút elképzelhetetlen, hogy a Bosszúállók 2., az Amerika Kapitány 3. vagy A galaxis őrzői 2. megbukjon (elég csak megnézni az utóbbi hetek Groottal és Rocket Raccoonnal kapcsolatos meme-áradatát). A Marvel jelenleg érinthetetlennek tűnik.