(Az alábbi cikk új vendégbloggerünk, Thom Yerk munkája.)
Ha neked is régi vágyad, hogy kedvenc szuperhőseid egymásnak essenek, ha megküzdenél Lokival, Magnetoval vagy Venommal - akik mind egy csapatban játszanak -, vagy, ha szimplán odavagy az olyan őrületes geekségek összeeresztéséért, mint a társasjáték és a képregények, akkor a Marvel Dice Masters a te játékod!
Régóta közhely, hogy nehéz újat és jót alkotni egyszerre, és ez lassan begyűrűzik a társasjátékok világába is. Vezető tendencia a jól bevált mechanikák keresztezése vagy a régiek újrázása. Elég egyetlen pillantás pl. a tavalyi társasjáték-toplistára, és látszik, hogy a 2.,4. és 8. helyezett is egy már kipróbált játék áttematizálása (nyilván apró változtatások beleférnek, de csak azért, hogy a vevők ne röhögjék őket körbe). Következésképp, mivel lehet még nagyobbat robbantani? Fogjunk egy létező játékot, és pakoljunk bele minél több dolgot!
A gyártó nem is cécózott, előhúzta a kalapjából a Quarriors („a kocka-paklilépítős játék”) alapötletét, aztán mellédobálta a következőket: kétszemélyes, pakliépítős, gyűjtögetős formátum, kockadobálás és egymás gyepálása. Emellé jön a rövid játékidő, és bumm: így lesz a világ legnagyobb kockatermelő vállalata a Wizkids. Annyit hozzátennék, hogy a Quarriors békés pontgyűjtögető szándékát (és a többszemélyes játékélményét is) felváltotta a kőkemény szemtől szembeni harc – ezt semmiképp sem rónám fel hibának egy szuperhősöket középpontba állító játéknál.
A célunk tehát pofonegyszerű: az ellenfél teljes megsemmisítése (jelen esetben ez az életerő nullára csökkentését jelenti) a saját lapjainkból épített sereggel. Ezt a Magicből már ismerős erőforrásgyűjtéssel érhetjük el: így tudjuk megvásárolni a karaktereket és akciókat jelképező kockákat, amik a dobózsákunkba kerülnek, majd a körünk elején imádkozunk, hogy azt húzzuk, amelyik a kombóhoz kell. Annyi a különbség, hogy itt ötfajta energia van, és azt mind el is költjük, nem halmozzuk az asztalon – á lá pakliépítés.
Sajnos a Magic-örökség magával vonta a lassan pusztuló gyűjtögetős mechanizmust is. Viszont azon túl, hogy brutális pénzszivattyúval állunk szemben, és a ritkák mellett megjelentek a Super Rare lapok, mégis van annyi bája a dolognak, hogy kevésből is sokat lehet kihozni: sok az erős uncommon lap, és az akciókártyák is dugig vannak lehetőségekkel. Nem is csoda, hogy számos fórum/honlap foglalkozik metaszinten a játékkal, elméleteket gyártva arról, mennyi sebzést vállaljunk be, vagy mi az ideális építkezési görbe.
Biztos vagyok benne, hogy legtöbben a többszörös szerencsefaktor miatt ódzkodnak majd belevágni a Marvel Dice Mastersbe, hiszen nem elég, hogy vakon húzunk a zsákból, még ki is kell dobni a kocka a karakterfelét, különben Vasember is csak megy a levesbe, hogy a páncéljából új hőst vagy gonoszt vegyünk (szerencsére visszabugázzuk a használt kockák közül pár körön belül). Lehet, hogy a kocka természete miatt, de én már gondolatban hozzászoktam a a dolog véletlenszerűségéhez, és van valami, amivel ez kontrollálható: a global képességek.
Ezek olyan tulajdonságok, amelyeket bármelyik játékos használhat a képességnek megfelelő időben, bizonyos energia befizetése révén – ellentétben a saját hőseink sajátságaival, őket ugyanis csak mi vehetjük meg, így csak mi profitálhatunk belőlük. A szerencse tehát duplán benne van a pakliban(!), de valljuk be, van akkora esélyünk pályára küldeni a legjobb karakterünket, mint kihúzni a 60-90-akárhánylapos pakliból azt az egyet, amelyikre épp szükségünk van. Emellé jön az a tény, hogy a global tulajdonságokat bárki és szinte bármikor használhatja - lehet, hogy már a játék elején az asztalon van az instant kombó.
Dicséretesnek tartom, hogy a szereplők jellemzőit próbálták a képességeikben is visszaadni. Loki például a trükkjeivel elfoghatja az ellenfél kockáját, míg Hulk baromi nagyot üt, sőt, ha felhergeled, akkor szétcsap a többiek közt. Az Avengers vs. X-Men crossover felhasználása emellett arra is jó ürügy volt, hogy ne kelljen válogatni a népszerű hősökből: van itt Pókembertől kezdve a Fantasztikus Négyesen át Apocalypse-ig mindenki, és gyanús, hogy az Age of Ultront is követni fogják még kiegészítők. Hozzá kell tenni azonban, hogy gyakorlatilag bármilyen tematikát ráhúzhatnánk, a játék működőképes maradna. Ha találunk még egy ilyen széles rajongói bázist, nyert ügyünk van, söpörhetjük a lét! Ja, hogy a Wizkids ezt már meglépte, mert érkezik a DC Comics, Dungeons and Dragons, de még a Yu-Gi-Oh változat is? Hát persze.