Rengeteget lehet olvasni, hallani róla, de hogy milyen változásokat fog hosszú távon elérni, még nem teljesen dőlt el; annyi azonban biztos, hogy a közösségi finanszírozás (crowd-funding) megállíthatatlanul növekszik, médiumok és összegek szempontjából is. Különböző jellegű kreatív projektek nyilván különböző megközelítést igényelnek - társasok esetében például fontos az előzetes kipróbálhatóság (erre persze készülnek a remek megoldások), játékok esetében a sok kudarc miatt egyre inkább csak a legalább béta (értsd: kipróbálható) szintre eljutott projektekben bíznak az emberek, és így tovább -, de az biztos, hogy a crowd funding tud működni, és velünk marad, minden előnyével és hátrányával avagy veszélyével együtt. Lassan a filmes alkotók is kezdenek eltalálni a rajongóik pénztárcájáig (eddigi kedvencem a Kung Fury, de hasonló élvezetes trash-esztétikát ígér Dario Argento projektje is), maguk mögött hagyva a rugalmatlan és profitorientált hollywoodi rendszer béklyóit.
De mi a helyzet a sorozatokkal?
Ha végigböngésszük a a Kickstarteren, a legnagyobb crowdfunding oldalon az eddigi legtöbb támogatást kapott tévés sorozatokat és websorozatokat (bár manapság a számos neten keresztül elérhető terjesztési módszer és a számítógépek meg a tévék funkcióinak növekvő egyezése miatt egyre kevésbé egyértelmű, pontosan hol is a határ a kettő kategória között...), az látható, hogy a dokumentarista témák és kajálós-utazós show-k, illetve fikciós művek közül a független filmekre jellemző műfajok dominálnak, párkapcsolati problémákat bemutató komédiáktól személyes veszteségeket feldolgozó kisrealista drámákon át kifejezetten meleg közönségre hangszerelt, negyedik szezonját taposó sorozatig. Ez bizonyos mértékig teljesen érthető (egy sci-fi vagy fantasy filmet a mai közönség igényének megfelelő színvonalon jóval drágábban lehet leforgatni, mint a fentieket). Ugyanakkor az is valószínűsíthető, hogy a szociálisan érzékenyebb, nem fikciós műveket nagyobb számban fogyasztó független filmes közönség inkább eltalál a crowdfunding oldalakra és szívesebben ad: egy igazi régivágású, földhözragadt krimi vagy pszicho-horror sorozat nem feltétlenül igényel költséges akciójeleneteket vagy effekteket, mégsem látunk sok ilyen jellegű komolyabb vállalkozást.
(Persze feltehető a kérdés: kell-e, hogy a lelkes, igazán segítségre szoruló amatőrökkel azonos platformon induljanak a profik is? Nem fogja ez elvenni a lehetőséget az előbbiek elől? Kell-e, hogy a nagyobb produkciók is elinduljanak ebbe az irányba, előre próbálván biztosítani a bevételt, és így még annyira se legyenek rávéve a kockázatos, nagyobb művészi elánnal készülő alkotásokra, mint eddig? - Anélkül, hogy el akarnánk dönteni a kérdést, két tapasztalati tényt fontos leszögezni: egyrészt a tömeg nem felejt, az előre finanszírozott, de rossz szándékból vagy ügyetlenségből sikertelenül zárult projektek örök foltot hagynak egy művész életrajzán, míg a szerényebb, de ígéreteket betartva levezényelt projekt bizalmat épít. Másrészt hiába szép dolog az önzetlen támogatás, nem nehéz belátni, hogy a támogatóinak konkrét juttatást (általában tárgyat vagy digitális tartalmat) ígérő projekteket miért övezi mindig nagyobb figyelem - mely természetesen pénzben is mérhető. A piac - akárcsak a természet - úgyis utat tör!)
A filmekhez képest a sorozatok rendelkeznek egy olyan jellegzetességgel, amely előnyt biztosíthat nekik a crowdfunding piacon zajló harcban: a nézők megszeretik a karaktereket, kötődnek hozzájuk, és ha egyszer ez kialakult, sokáig el tudják őket nézni, akkor is, ha a történet keveset kockáztat, és ugyanahhoz a működő (de előbb-utóbb kifulladó) recepthez ragaszkodik. Csakhogy a karaktereket előbb meg kell szerettetni a nézőkkel! Lássuk, hogyan játszanak rá ezen érzelmekre az eddigi sikerek.
VERONICA MARS MOVIE PROJECT : $5,702,153 (Kickstarter)
A Veronica Mars film több rekordot is megdöntött (az egy-, majd kétmillió dolláros szintet is leggyorsabban elérő, legmagasabb kitűzött célt elérő projekt, legnagyobb támogatottságú filmes Kickstarter projekt), itt egy bejáratott sorozat közönségét szólították meg egy film elkészülésének érdekében. A sorozat terjesztést a Warner végezte, ami nem is ment zökkenőmentesen, tehát csupán a terjesztés során is összeütközésbe került a független produkciók szemlélete a stúdiós gondolkodásmóddal: a kész filmet a támogatók nem tölthették le, hogy úgy és akkor nézzék meg, amikor akarják, hanem csak a Warner alkalmazását használva lehetett stream-elni a Flixster alkalmazással. Az elégedetlen támogatókat a stúdió végül kártalanította.
CON MAN : $3,156,069 (Indiegogo)
Alan Tudyk és Nathan Fillion - sok barátjuk (Sean Maher, Gina Torres, James Gunn, Seth Green, Felicia Day, Amy Acker) által résztvétellel és reklámozással is segített - kísérlete szintén rekord hozó, elsöprő siker volt (egy nap alatt legtöbb - egy millió dollár feletti - támogatást begyűjtő projekt, legnagyobb támogatottságú websorozat projekt). A vállalkozás részben a Firefly sorozat sikerét lovagolta meg - vállaltan, és ez az ironikus őszinteség sokat hozzátesz a projekt szerethetőségéhez és sikeréhez, no persze nem ártott a masszív Firefly rajongói közösség is, se a sorozat Fox általi elkaszálásának köszönhető hiányérzet, de a rajongói érdeklődésre építő Serenity esete sem, mely a sorozat DVD-sikerének hatására készülhetett el az Universalnál. (A YouTube-on számtalan megható comic con-os kérdezz-felelek látható, ahol a színészek és a készítők máig minden alkalommal elérzékenyülnek a fanok rajongásától.) A sorozat terjesztése a Vimeo-n történik majd meg, tehát stúdióktól teljességgel független módon. (Az egyik pénzgyűjtő teaser-ben Tudyk majdnem felrajzolja egy táblára a FOX felirat alá a "kapjátok be!" nemzetközi kézjelzését, Fillion az utolsó pillanatban akadályozza meg, nagyon vicces... de a többit is érdemes megnézni!)
CHUG : $591,804 (Kickstarter)
A Chug dokumentarista sorozat egy Föld körül utazgató és piázgató fickóról (igen, van ilyen szakma! gondolj erre, amíg egy számítógép előtt görnyedve ezen sorokat olvasod!), amit szintén a TV csatornák döntnökeitől való függetlenedés vágya hívott életre - az említett show-man sok érdekes tapasztalatát megosztotta az érdeklődőkkel a Kickstarterezéssel kapcsolatban.
SPACE DANDY DECK BUILDING GAME : $35,702 (Kickstarter)
Ez ugyan társas, ráadásul az eddigiekhez képest törpe projekt, de a zseniális Shinichiro Watanabe (Cowboy Bebop, Samurai Champloo) sorozatához, a Space Dandy-hez készült, és mivel én még mindig nem adtam fel, hogy a Bebop univerzumában játszódó történeteket lássak Watanabe-től (hé, a Firefly-hoz is készült utólag film, nem?), ezért árgus szemekkel lesem a következő crowdfunding húzását...
Önkényes szemezgetés ez az eddigi néhány siker közül, de előrejelzésnek elég: az üzleti modell működik, az alkotóknak csábító lesz a kreatív függetlenség (akár belevágnak a netes terjesztésbe, akár megalkudnak egy tévécsatornával vagy Netflix-jellegű stream-elős megoldással), így biztosak lehetünk benne, hogy már pár év múlva is sokkal hosszabb lesz majd a lista (sorolhatnék olyan neveket, akiknek gondolkodás nélkül odaadnám a mozijegy/DVD árát előre, akármit is csinálnak majd, de azt hiszem, ezzel mindnyájan így vagyunk). Reméljük, mindenki a megfelelő méretű fát választja majd ki a baltájához, és nem az "ingyen pénzért" ugrik bele, mint oly sok eddigi kudarc.