Ahogy az utóbbi években, idén sem fárasztanék senkit a
hollywoodi megafilmekkel – úgyis mindenki tudja, hogy jön az új Star Wars,
Marvel/DC, Alien, Szárnyas fejvadász, King Kong, Majmok bolygója, Nolan és így
tovább, és így tovább. Úgyhogy itt és most a kisebb, kevésbé reflektorfényben
lévő, viszont annál izgalmasabbnak és érdekesebbnek tűnő filmekre
koncentrálunk. Az underdogokra, a függetlenekre vagy legalábbis az egyelőre
többé-kevésbé ismeretlenekre.
Ez most sem olyan könnyű, mint amilyennek hangzik: egy Marvelt vagy egy Star Warst évekre előre bejelentenek, a független szcénában azonban adott esetben a forgatás után sincs még premierdátuma (vagy akár egyenesen forgalmazója) az adott filmnek, így azt, hogy mit mutatnak be valóban idén, olykor csak megtippelni lehet. Ezt tökéletesen demonstrálja, hogy egy sor olyan filmet még mindig nem láttunk, amely pedig már a tavalyi listán is szerepelt. Ezekre nem térnék ki megint részletesen, de összefoglalásképpen, a következőket továbbra is várjuk:
Free Fire: Ben Wheatley ’70-es években játszódó, raktárházas bandaháborúja – tavaly már egy frenetikus trailer is kijött hozzá, plusz vetítették fesztiválokon, igen bíztató visszhangokkal.
Viking: Az orosz vikingeposz, amelynek annak idején népszerűbb volt itt a trailere, mint Az ébredő erőé. Oroszországban karácsonykor már bemutatták, bár az imdb alapján nem úgy tűnik, hogy nagyon szívébe zárta volna a közönség… (Trailer.)
A Háromtest-probléma: Kínában eredetileg még tavaly bemutatták volna az ország első Hugo-díjas sci-fijéből készült adaptációt, de elcsúsztatták 2017-re. Előbb-utóbb talán ide is eljut. (A könyvet nálunk is kiadták nemrég.)
Szólít a szörny: Február 16-án fut be a magyar mozikba (tavalyról halasztották). (Trailer.)
Colossal: A Timecrimes rendezőjének sci-fi/dráma/komédiája egy nőről (Anne Hathaway), akit különös kapcsolat fűz egy Szöult romba döntő óriásszörnyhöz – a fesztiválos köreit már lefutotta, idén mindenfelé mozikba kerül, talán nálunk is.
The Bad Batch: Disztopikus szerelmi történet egy kannibálközösségben, a világvégeszerű Texasban, az A Girl Walks Home Alone at Night rendezőjétől. Fesztiválokon már volt, de mozipremierje még mindig nincs.
The Lost City of Z: James Gray igaz történet alapján készült kalandfilmjének tavaszi premierdátumai vannak (hazai persze még nincs). (Trailer.)
War on Everyone: A The Guard és a Calvary rendezőjének zsarukomédiáját már sokfelé bemutatták, idővel talán mi is láthatjuk. (Trailer.)
War Machine: A Netflix és Brad Pitt háborús szatírája idén már biztos elérhető lesz.
És a bónusz: a Galveston (Nic Pizzolatto regénye alapján) harmadik éve van a listán, de idén talán végre tényleg nem hiába, mert végre van hozzá rendezőre (Mélanie Laurent) meg szereplőgárdája (Ben Foster, Elle Fanning). Az ilyesmi sosem árt egy film elkészüléséhez!
Most pedig jöjjenek az új jelöltek (amelyekből párral egészen biztos csak 2018-ban találkozunk majd, de ugye ki tudhatja előre…)
Annihilation (r.: Alex Garland, sz.: Natalie Portman,
Jennifer Jason Leigh, Oscar Isaac, Tessa Thompson)
A fél világ arra figyel, mit csinál Garland sci-fi fronton a remek Ex Machina után. Az író-rendező Jeff VanderMeer itthon is megjelent Déli Végek-trilógiáját választotta alapanyagul, amelynek első része (négy tudósból – csupa nők – álló expedíció hatol be a kormány által lezárt, rejtélyes X-térségbe) különösen nyugtalanító, felkavaró és horrorisztikus. Szembenézés a totális ismeretlennel, és ami olykor még ijesztőbb, önmagunkkal. A könyv meglehetősen egyedi hangvételű, és mivel Garlandról van szó, nem kell attól félni, hogy belesimul a hollywoodi átlagba. Simán lehet ez 2017 Érkezése. (A forgatást tavaly elvileg befejezték, és idén várható a premier, de pontos dátum még nincs.)
Baby Driver (r.: Edgar Wright, sz.: Kevin Spacey, Ansel
Elgort, Jon Hamm, Jamie Foxx)
Nem tudom, szükséges-e bármi mást hozzátenni azon kívül, hogy Edgar fucking Wright – mégiscsak a Cornetto-trilógia atyjáról van szó. A Baby Driver egy fekete humorú akció/thriller, amelyben egy gengsztereknek dolgozó sofőr (becenevén Baby) bajba kerül egy félresikerült bankrablás után. Spacey egy nagyhatalmú bandavezért alakít, Foxx meg egy viszkető ravaszujjú végrehajtót, és persze egész biztosak lehetünk benne, hogy Wrightnak megvan a maga sarkos és frenetikus véleménye az efféle karakter- és sztoritoposzokról. (Amerikai és angol premier augusztusban.)
Based on a True Story (r.: Roman Polanski, sz.: Eva Green,
Emmanuelle Seigner)
Ez Polanski új thrillere, és ennyi elég is, hogy helyet kapjon a listán. A Based on a True Story a francia Delphine de Vigan regényéből (D'après une histoire vraie) készült, és egy íróról szól (Seigner), akit, miközben új regénye megírásával küszködik, egy megszállott rajongó (Green) követ és zaklat – és nyilván ennél durvább dolgokra is ragadtatja majd magát. (Novemberben kezdődött a forgatás, Franciaországban elvileg még idén bemutatják, a többi egyelőre homály.)
Brawl in Cell Block 99 (r.: S. Craig Zahler, sz.: Vince
Vaughn, Don Johnson, Udo Kier)
Egy egykori bokszolóból drogfutár lesz, később pedig börtönbe kerül, ahol az életéért kell bunyóznia. Ez így önmagában nem hangzik túl érdekesnek, viszont a Bone Tomahawk írója és rendezője áll mögötte, úgyhogy számíthatunk némi sötét humorra és frappáns játékra a műfaji határokkal – Vaughn, Johnson és Kier ráadásul elég sajátos szereplőgárdát alkotnak együtt. A legkevesebb az, hogy valami szokatlant kapunk. (A forgatás befejeződött, de a film egyelőre nem talált forgalmazót magának.)
Bright (r.: David Ayer, sz.: Will Smith, Joel Edgerton)
Azt hiszem, a Valerian mellett ez az év másik olyan műfaji filmje, ami vagy valami iszonyatos katasztrófa lesz, vagy valami egészen különleges kis ékkő. Rendezőnek adott David Ayer, írónak Max Landis, a sztori pedig egy ember (Smith) és egy ork (Edgerton) rendőrről szól, aki gonosz erőket igyekszik meggátolni egy nagyhatalmú fegyver megszerzésében. Ayer, Landis és Smith mind képesek nagyszerű dolgokra, ugyanakkor nem keveset hibáznak, úgyhogy egyelőre csak tanácstalanul széttárom a karomat. (Ősszel kezdődött a forgatás, premier elvileg idén.)
Budapest noir
(r.: Gárdos Éva, sz.: Kolovratnik Krisztián, Kulka János, Tenki Réka, Kováts
Adél, Dobó Kata, Anger Zsolt)
Kondor Vilmosnak az 1936-os Budapesten játszódó noirját Gárdos Éva adaptálta igencsak impozáns szereplőgárdával és nem utolsósorban 900 millió forintból. A tavaly napvilágot látott első képek alapján az atomszférával nem lesz baj, az alapanyag pedig bivalyerős, nem hiába söpört végig 2008-ban a magyar könyvpiacon. Nagyon nagy reményekkel várjuk a filmet, ráadásul, ha tényleg jól sikerül, nyugodtan elő lehet majd venni a folytatásokat is, és lesz Magyarországnak egy dögös noirsorozata. (Álmodni szabad!) (Eredetileg mintha év elejére ígérték volna, de egyelőre legfeljebb az tűnik biztosnak, hogy valamikor idén bemutatják.)
The Coldest City
(r.: David Leitch, sz.: Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman, Toby
Jones)
Kőkemény, feszes, stílusos kémthriller egy MI6-ügynökről (Theron) és egy berlini állomásparancsnokról (McAvoy), akik egy rejtélyes és ellenséges kémhálózat agresszív felgöngyölítésén munkálkodnak a berlini fal leomlásának előestéjén. Antony Johnston 2012-es graphic noveljéből a John Wick egyik rendezője készített filmet, és ha ragaszkodott az alapanyag (olykor szinte le Carrét idéző) hidegségéhez, nagy baj nem lehet. Egyébként, mint kb. minden Berlinben játszódó filmet, ezt is nálunk forgatták. (Angol és amerikai premier júliusban és augusztusban, utána valószínűleg nekünk sem kell sokat várni rá.)
Entebbe (r.: José
Padilha, sz.: Rosamund Pike, Daniel Brühl, Vincent Cassel)
Az Elite Squad 1-2 és a Narcos (na jó, meg a Robotzsaru-remake) rendezőjének új filmje az Entebbe-i túszmentő akció valós történet dolgozza fel: 1976-ban a Palesztin Népi Felszabadítási Front és a német Forradalmi Sejtek tagjai eltérítettek egy Párizsba tartó repülőgépet, és végül az Idi Amin Dada uralma alatt álló (ld.: Skócia utolsó királya) Ugandában landoltak vele. Az incidens egyhetes patthelyzet után egy sikeres, de véres túszmentő akcióval zárult. Elmondhatatlanul örülök neki, hogy Padilha nem Hollywoodban folytatja a karrierjét, ráadásul ez a film tökéletes lehetőségnek tűnik neki: komplex, forrongó politikai helyzet, fokozódó feszültség, gyors, kíméletlen akció. (Elvileg idén mutatják be Angliában és Amerikában, hogy hozzánk mikor jut el, az jó kérdés.)
God Particle (r.:
Julius Onah, sz.: Daniel Brühl, Elizabeth Debicki, Gugu Mbatha-Raw, David Oyelowo,
Zhang Ziyi)
A God Particle a Cloverfield Lane 10.-zel idén meglepő (és meglepően jó) irányt vett Cloverfield-franchise harmadik felvonása – amely, csak hogy ismét teljesen más legyen, mint az előzőek, az űrben játszódik. A sztori asztronauták körül bonyolódik, akik valamilyen rettenetes felfedezést tesznek egy űrállomás fedélzetén, és a realitásuk megváltozása után az életükért kell küzdeniük. Az írók és a rendező is kérdőjelesek (viszont a színészstáb ígéretes, és persze a háttérben ott motoszkál J.J. Abrams), de izgatottan várjuk, mi sül ki a dologból. Ha ez is beválik, a Cloverfield Hollywood legérdekesebb és legkiszámíthatatlanabb franchise-ává nőheti ki magát. (Október végén mutatják be Amerikában, legfeljebb kis késéssel biztos megkapjuk mi is.)
Iron Sky: The Coming
Race (r.: Timo Vuorensola, sz.: Julia Dietze, Udo Kier, Lara Rossi, Tom
Green)
Igazából az Iron Sky jobb volt szimpatikusan elszállt koncepciópoénnak, mint tényleges filmnek, és valószínűleg ugyanez áll majd a folytatásra is – de annyi jól hangzó baromságot sikerült belepasszírozniuk a sztoriba, hogy nem tudtam csak úgy lehagyni a listáról. Kaland a Föld középpontjában, dinoszauruszon lovagló Adolf Hitler és persze: gyíkemberek. Akiknek Vlagyimir Putyin is a sorai közé tartozik. (Valamikor nyár végén lehet rá számítani.)
Logan Lucky (r.:
Steven Soderbergh, sz.: Channing Tatum, Daniel Craig, Adam Driver, Katherine
Waterston, Hilary Swank, Katie Holmes, Sebastian Stan)
Soderbergh négy év (és az utóbbi idők egyik legjobb sorozata, a The Knick) után tér vissza a mozifilmekhez. A Logan Lucky egy komikus elemekkel erősen megtűzdelt heist-film, amelyben két testvér igyekszik véghezvinni egy nagyszabású rablást egy NASCAR-verseny alatt. A gárda ígéretes (és hát hogy néz már ki Daniel Craig azon a képen!), és remélhetőleg valami frisset és frappánsat kapunk, nem csak egy újabb Oceans-filmet más cím alatt. (Amerikai premier október végén, úgyhogy valószínűleg még idén befut hozzánk is.)
Mute (r.: Duncan
Jones, sz.: Alexander Skarsgard, Paul Radd, Justin Theroux, Sam Rockwell)
Bár Duncan Jones alaposan megégette magát a Warcrafttal, a Mute (amelynek valamiképp köze van a rendező első filmjéhez, a Holdhoz) abszolút ígéretesnek tűnik. A disztopikus sci-fi noirban egy néma pultos keresi eltűnt szerelmét a zsúfolt, cyberpunkos Berlinben. Már az első képekre is öröm ránézni, és nagyon ideje volt, hogy Jones csináljon valamit, amiben nincsenek benne egy nagy stúdió kreativitást gúzsba kötő milliói. (A Netflix vette meg a filmet, és – egy limitált mozis bemutatóval párhuzamosan – idén tervezik piacra dobni.)
Okja (r.: Bong
Joon-ho, sz.: Tilda Swinton, Jake Gyllenhaal, Paul Dano, Lily Collins,
Giancarlo Esposito)
Bong Joon-ho új filmje! És kész, ennyi elég is, hogy látni akarjuk. De azért: a Halál jele, a Gazdatest és a Snowpiercer rendezőjenek rendhagyó szörnyfilmje egy kislányról szól, aki azt próbálja megakadályozni, hogy egy nagyvállalat elrabolja tőle a barátját, egy hatalmas, Okja nevű állatot. A téma, a színészek és a fenti képek alapján az Okja valami egészen sajátos és őrületes műfaji és stilisztikai elegynek tűnik. (Ebből is a Netflix vásárolt be – nagyot fognak gurítani a következő hónapokban –, de egyelőre csak annyi biztos, hogy valamikor idén láthatjuk.)
Red Sparrow (r.:
Francis Lawrence, sz.: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Jeremy Irons, Matthias
Schoenaerts)
A szexi kémthrillerként aposztrofált Red Sparrow Jennifer Lawrence második próbálkozása a balul elsült Utazók után, hogy durrantson valami nagyot post-X-Men és post-Éhezők viadala. A filmben (az Éhezők viadala-filmek rendezőjétől) egy orosz kémet játszik, akinek el kell csavarnia egy fiatal CIA-tiszt fejét, hogy bizalmas információkat húzzon ki belőle – de persze a szenvedély közbeszól, a két kém egymásba habarodik, és ez mindkettejük számára súlyos és életveszélyes problémákkal jár. (Lawrence és a stáb éppen Budapesten forgat, amerikai premier novemberben.)
The Shape of Water
(r.: Guillermo Del Toro, sz.: Michael Shannon, Sally Hawkins, Doug Jones,
Richard Jenkins)
Del Toro kis költségvetésű romantikus fantasy/kalandjában egy laboratóriumban dolgozó nő (Hawkins) szerelembe esik egy elfogott és kísérleteknek alávetett kétéltű férfivel, és megpróbál segíteni neki a szökésben. Mindez a hatvanas évek polgárjogi és háborúellenes mozgalmával fűszerezett hidegháborús háttere előtt. Minden létező szempontból szokatlan projekt ez Del Torónak, de az ambíciói ellenére lagymatag Bíborhegy után talán pont valami újra és másra van szüksége. (Már az utómunkálati fázisban van, premier valószínűleg ősszel.)
The Snowman (r.: Tomas
Aflredson, sz.: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, J.K. Simmons, Val Kilmer,
Toby Jones, Charlotte Gainsbourg)
Jo Nesbo hetedik Harry Hole-regénye a skandináv krimik egyik legnépszerűbbike, és Hollywood már régóta tervezi az adaptációját. Eredetileg Martin Scorsese ült volna a rendezői székbe, de végül Tomas Alfredson váltotta, aki az eredeti Engedj be és a Suszter, szabó, baka, kém alapján abszolút jó választás. A szereplőgárda is több mint ígéretes, úgyhogy nehéz elképzelni, hogy ez rosszul süljön el. (Angol és amerikai premier októberben, és nyilván gyorsan eljut majd ide is.)
Soldado (r.:
Stefano Sollima, sz.: Benicio Del Toro, Josh Brolin, Jeffrey Donovan)
A Sicario folytatása, amely ezúttal Del Toro karakterére koncentrál Emily Blunt főhősének visszatérése nélkül. A forgatókönyvet ismét Taylor Sheridan írta, a rendezői teendőket viszont a Szárnyas fejvadász 2. miatt túlságosan elfoglalt Villeneuve lepasszolta Stefano Sollimának, a briliáns Gomorra tévésorozat és a szintén briliáns Suburra atyjának – szóval nincs miért aggódni. A film egyébként elvileg nem is annyira folytatás, mint inkább egyfajta spin-off, egy új sztori, amelyben Alejandro és társai háborút robbantanak ki a rivális kartellek között. (Novemberben elkezdődött a forgatás, úgyhogy minden esély megvan rá, hogy még idén láthassuk.)
Suburbicon (r.:
George Clooney, sz.: Matt Damon, Oscar Isaac, Josh Brolin, Julianne Moore)
Ez egyszerűen túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen: George Clooney a Coen-fivérek forgatókönyvéből rendez fekete humorú krimi-thrillert, amelyben egy csendes, ötvenes évekbeli kisváros egy látszólag tökéletes családja merül bele gyilkosságok, zsarolások és bosszúk mocsarába. A projekt iszonyú régóta kallódik: Coenék még ’86-ban, a Véresen egyszerű után írták meg a szkriptet, maga Clooney pedig 2005 óta tervezi tető alá hozni. Ennek egyszerűen muszáj az év egyik legjobb filmjének lennie. (Decemberben befejeződött a forgatás, premier valamikor idén.)
Terminal (r.:
Vaughn Stein, sz.: Margot Robbie, Simon Pegg, Mike Myers, Matthew Lewis)
Ez a gyönyörűen noiros kép elég is volt, hogy
felkeltse az érdeklődésemet. A thriller két bérgyilkosról szól, akik egy
rejtélyes megbízás teljesítése közben fura alakokkal találkoznak – többek közt
Robbie femme fatale-jával, aki jóval több annál, aminek elsőre tűnik. A filmet
Vaughn Stein írta és rendezte, aki mindeddig csupán rendezőasszisztensként
tevékenykedett (például Harry Potterben és Z Világháborúban), úgyhogy egy nagy
kérdőjel a fickó – de valakik valamiért bizalmat szavaztak neki, úgyhogy
reménykedjünk. Amúgy ezt is Budapesten forgatták. (Premier valamikor idén.)
Wind River (r.: Taylor Sheridan, sz.: Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Jon Bernthal)
Taylor Sheridannek mindkét eddigi forgatókönyve (Sicario, Hell or High Water) iszonyú nagyot szólt, a harmadikat pedig már ő is rendezi. A Wind River egy FBI-ügynökről (Olsen) szól, aki egy veterán vadász (Renner) segítségével ered egy gyilkos nyomába egy indián rezervátumban. Kétségkívül az év egyik legjobban várt filmjéről van szó. (Január végén debütál a Sundance-en, és bár mozipremierről még nincs hír, nyilván már láthatjuk idén.)
Under the Silver Lake
(r.: David Robert Mitchell, sz.: Andrew Garfield, Riley Keough, Topher Grace)
Erről egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy egy Los Angelesben játszódó neo noir-thriller, de a lényeg, hogy David Robert Mitchell, a Valami követ író-rendezőjének új projektje – vagyis nyilván muszáj odafigyelni rá. (Már leforgott, premier valószínűleg ősszel.)
Kathryn Bigelow
egyelőre cím nélküli új filmje (r.: Kathryn Bigelow, sz.: John Boyega, John
Krasinski, Anthony Mackie)
Ideje volt, hogy Bigelow végre megint csináljon valamit, mert már öt év eltelt legutóbbi filmje, a Zero Dark Thirty óta. Új projektje megint egy valós eseményeken alapuló dráma/thriller a hírhedt és katasztrofális, öt napig tartó és 43 emberéletet követelő, 1967-es detroiti zavargásokról. A forrongó társadalmi és faji ellentétekből kirobbanó brutális események krónikáját az a Mark Boal írta meg, akivel Bigelow már kétszer dolgozott A bombák földjében és a Zero Dark Thirtyben. Szóval ez is kemény lesz. (Még nincs pontos premierdátuma, de már leforgatták, úgyhogy biztosan bemutatják még idén – jó eséllyel az év végi díjszezonra időzítik.)