A látnok a legenda mögött – Ralph McQuarrie és a Star Wars ismeretlen oldala

Ha ránézel az eredeti Star Warsra: Ralph McQuarrie designját látod. Lucas őnélküle nem tudta volna így megálmodni ezt a világot, hozzájárulása korunk legnagyobb sci-fi (space fantasy) eposzához eltúlozhatatlan, vízióinak élénksége, színessége, gazdagsága felbecsülhetetlen. 

Star Wars: Ralph McQuarrie - gyilkosságra alkalmas album. 

A szakmán belül maga is legendává vált, és a rajongók is jól ismerik a nevét (aki mégsem, az nem rajongó, bocs, hogy tőlem kell megtudnia), és noha látványtervezőként olyan magasra jutott, amennyire csak lehetséges, mégis mindig a háttérben, a franchise nagy nevei mögött maradt. Az elmúlt évtizedek során számtalan könyv és album jelent meg a munkáiról, de egyik sem volt annyira kimerítő és lenyűgöző, mint az Abrams kiadó slipcase-es, kétkötetes, összesen 800 oldalas, szélesvásznú formátumú, masszív, rancorölésre is hitelesített monstruma.  

McQuarrie egyik koncepciós rajza a Star Dancinghez - Lucas e képet látva döntött úgy, hogy őt kéri fel a Star Warshoz. 

A 250 dollárt kóstáló (megéri minden centje) album 1971-ben ugrik neki McQuarrie és a Star Wars történetének. Ekkor akadtak George Lucas kezébe a művésznek a soha meg nem valósult, Star Dancing című sci-fihez készített koncepciós rajzai (a film egy idegen bolygót, annak droidjait és intelligens lényeit felfedező űrhajósokról szólt volna). 

McQuarrie legelső koncepciós rajza a Star Warshoz R2D2 és C3PO korai designjával, 1975 februárjából. A bolygót ekkor még nem Tatooine-nak, hanem Utapaunak hívták (ez majd a Sith-ek bosszújában tér vissza). Mcquarrie további két verziót készített ugyanehhez a rajzhoz a két droid újra és újra módosított designjával. 

Amikor Lucas leboltolta a Skywalker-sagát a Foxszal, meghívta a stábba McQuarrie-t – akkoriban nem volt divat részletesen kidolgozott, gondosan színezett, realisztikus látványterveket készíteni, leginkább szkeccsszerű, kissé elnagyolt koncepciós rajzok születtek. Lucas azonban tudta, hogy Flash Gordon-szerű űroperája túlságosan vad és a hétköznapi világtól elrugaszkodott ahhoz, hogy ilyen szokványos eszközökkel munkához tudjanak látni a díszlet- és jelmeztervezők, nem is beszélve a szükséges költségvetést felmérő szakemberekről. Olyan művészre volt szüksége, aki a forgatókönyv alapján egész világokat tud úgy megfesteni, hogy a stábban és a stúdióban ne csak Lucasnak legyen valami halvány fingja arról, mi is akar lenni ez a film.

1975 márciusában készített koncepciós rajz a második forgatókönyv-változat (Adventures of the Starkiller, Saga I: The Star Wars) alapján, amelyben a mezei rohamosztagosok is fénykarddal és pajzzsal rohangáltak. Baloldalt az ekkor még űrkalóz Han Solo szintén fénykarddal, mögötte Chewbacca az eszméletlen Deak Starkillerrel (Luke bátyja) az ölében, a háttérben pedig Luke (Starkiller). Mindez az Alderaanon, amely akkor még egy lebegő város (ebből lett később Felhőváros) és a Birodalom központja volt. 

A könyv innen több ezer vázlaton, előzetes illusztráción és komplett látványterven keresztül dokumentálja McQuarrie-nek az eredeti Star Wars-trilógiában végzett munkáját, illetve a különböző marketinges és merchandise-megbízásokat (könyvborítók, karácsonyi üdvözlőlapok, játékillusztrációk stb.). 

"Laser Duel": szintén az első koncepciós rajzok egyike, rajta Vader és NEM Luke, hanem Deak Starkiller kapitány. 

McQuarrie aprólékos részletességgel kidolgozott, realisztikus festményei túlzás nélkül forradalmasították a filmiparban használatos látványtervezési módszereket: nem egyszerűen helyszíneket, karaktereket ábrázolt, hanem komplett szituációkat, képei szinte önmagukban elmeséltek egy kis történetet, és nem utolsósorban életre hívtak egy addig csak szöveg formájában létező világot. Felesleges is mondani, hogy a stábban mindenki McQuarrie festményeire támaszkodott: a designerek, a modellépítők, a hangmérnökök mind az ő vízióját követték, mind azokból merítettek inspirációt. 

McQuarrie munka közben. A hatalmas akna, amelyet jobboldalt látsz, miközben a rohamosztagosnak öltözött Han és Luke Chewbaccát kísérik, az ő háttérfestménye. 

És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy nem csak átvitt értelemben látod McQuarrie munkáját a vásznon: a matte paintingből is bőven kivette a részét, vagyis ő festette meg rengeteg jelenet hátterét – így pl. a Halálcsillagot is, amikor épp nem egy modellt használtak a filmezésére. 

Amit a lenti gifen villanás előtt látsz, az ráközelítés McQuarrie Halálcsillag-festményére, amit a villanás után, az már ráközelítés a tényleges Halálcsillag-modellre - az átmenetet, ahogy Luke berepül az árokba, a turbólézer vakító fényével kenték el. 

Bár a Star Wars híres űrhajóinak designja többnyire másokhoz kötődik (Colin Cantwell és a később rendezővé érlelődött Joe Johnston), minden egyéb, a rohamosztagosoktól és Darth Vadertől az egyes bolygókon, városokon, létesítményeken, folyosó- és helyiségbelsőkön át (Felhőváros) a különféle lényekig, droidokig (R2D2, C3PO) és szörnyekig McQuarrie ecsetvonásaival kelt életre.  

Alderaan, a Birodalom központja, 1975-ből. McQuarrie a TIE-t Colin Cantwell modellje alapján festette meg. A várost később átalakította a Birodalom visszavág Felhővárosává. (Ilyenkor általában nem egy új festményt készített, hanem egyszerűen ráfestett a korábbira.)
A végleges Felhőváros design A Birodalom visszavághoz, 1978 januárjából. A város sokkal nagyobb, szélesebb és laposabb lett. (A járművet - Cloud Car - Joe Johnston tervezte.)

A könyv a letaglózó mennyiségű képanyag mellett részletesen leírja a munkafolyamatot, a különféle elképzelések, ötletek megvalósulását, módosulását vagy kútba esését, McQuarrie, Lucas és a többi művész kapcsolatát, a filmek elkészítésének egyes stádiumait, és gondosan válogat az említettekkel készített számtalan interjúból, hogy első kézből származó, minden eddiginél átfogóbb képet nyújtson a Star Wars vizuális világának megteremtéséről.

A Mos Eisley-i kocsmajelenet 1975-ből, a második draft alapján (amelyben Luke simán kettévágja a vele kötekedő, lézerpisztolyos idegent). Luke itt még inkább olyasféle westernes ruhát visel, amilyet végül Han fog, meg egy Flash Gordon-szerű védőszemüveget. 

Az album az efféle evidens erények mellett azért is fantasztikus, mert több száz olyan rajzot tartalmaz, amelyek korábban nem láttak napvilágot, és rengeteg olyat, amelyeknek koncepciója végül nem jutott túl az előkészületi fázison. A Millennium Falcon első terve, a wookie-k bolygója, a Kashyyyk eredeti designja, Luke Skywalker mint nő, Jabba, Vader, a rohamosztagosok, Boba Fett és egy rakás másik karakter korai, a végleges verziótól drasztikusan eltérő vázlatai, nem beszélve a soha meg nem valósult vagy alternatív jelenetekről, mint a Jedi visszatér két Halálcsillaga, a birodalmi fővárosban a hősökre rontó óriáspók vagy a császár trónterme egy földalatti lávabarlangban.

McQuarrie első (de már kissé módosított) koncepciós rajza az Alderaan dokkjában veszteglő kalózhajóról - vagyis a Millennium Falconról, merthogy így nézett ki a korai elképzelések szerint. 
Újabb Millennium Falcon-verzió. Amikor elkészült a végleges design, ezt a változatot átdolgozták a Tantive IV-gyé, amely a film elején a csillagromboló elől menekül. 
És akkor már álljon itt a módosított/átfestett végső design is. 

Ahelyett, hogy tovább szájalnék olyasvalamiről, amit látni kell, megosztok veletek pár markáns példát az említett meg nem valósult/alternatív jelenetek designrengetegéből. Íme az ismeretlen, sosem volt Star Wars:

BIRODALMI ÓIRÁSPÓK

McQuarrie egyik legelső vázlata a filmhez, 1974-ből, a második draft alapján. Luke, Han, Chewbacca és a még mindig eszméletlen Deak (lásd fentebb) Alderaan (ebben a verzióban még a Birodalom központja) katakombáiban fut össze egy Dai Noga nevű bájos lénnyel, amelyet Lucas egy óriáspók és egy hatalmas polip kereszteződéseként írt le. 

CHEWBACCA

Korai vázlatok Chewbaccáról, aki az eredeti elképzelések szerint amolyan (nem röhög!) makiszerű lett volna. 
Az SW designjának egy ellentmondásosabb eleme: Lucas John Shoenherr balra látható illusztrációját nyomta McQuarrie kezébe ezekről a szőrös, hatmellű (!) lényekről (George R. R. Martin egy 1975-ös, az Analog sci-fi magazinban megjelent And Seven Times Never Kill Man című novellájához), mondván, hogy valami hasonló Chewbaccát szeretne. És így is lett, csak Shoenherrnek elfelejtettek bármilyen formában köszönetet mondani. 

LUKE MINT NŐ

A második és a harmadik draft között Lucas komolyan fontolgatta, hogy a főszereplő, Luke nő lesz. Ebből aztán nem lett semmi, viszont egyrészt McQuarrie jó néhány vázlatot és koncepciós rajzot készített a női Luke-ról, másrészt Leia karaktere végül ebből az elképzelésből nőtt ki. 
Luke mint nő és (a fénykardos) Han. 
Luke Utapaun (a későbbi Tatooine) veszi szemügyre a távolban elterülő Mos Eisley-t. Ez az egyetlen teljesen kidolgozott látványterv, amelyben McQuarrie nőként ábrázolja a főhőst. (A női Luke sosem került bele egyetlen forgatókönyv-változatba sem.)
A főhősnő, Luke egy második drafton alapuló jelenetben mentőkapszulával zuhan a Yavin negyedik holdjának sűrű erdejébe, és amikor magához tér, egy megtermett rovarszörny mászik rajta. 

HOTH

"Ice Castle", 1977. december: Ez volt McQuarrie első festménye A Birodalom visszavághoz. Az eredeti elképzelések szerint a lázadók egy ősi civilizáció nagyrészt földalatti jégkastélyában (a képen csak a csúcs látható) húzták volna meg magukat a Hoth-on. Mire McQuarrie befejezte a festményt, Lucas közölte vele, hogy a kastély már nem része a forgatókönyvnek. 
McQuarrie csak úgy a saját szórakoztatására festette ezt a képet A Birodalom visszavág forgatásán, a felvételek közti szünetben pihenő statisztákról. És odamázolt a háttérbe egy AT-AT-t is, mert miért ne.

KASHYYK

McQuarrie tucatnyi rajzot és festményt készített a wookie-k bolygójához, a Birodalom által leigázott Kashyyykhoz, amelynek a Birodalom visszavág forgatókönyvének egy korai változatában még komoly szerep jutott. (A Kashyyyk és annak fákra épített wookie-otthonai végül a Holiday Specialben bukkantak fel, de arról ugye nem beszélünk.)
McQuarrie ötlete volt, hogy a Kashyyyk fái olyan sűrű, összenőtt, szilárd és masszív lombkoránt alkossanak (balra), amelynek a felszínén járni és közlekedni lehet - lényegében talajként szolgál. 
A wookie-k hatalmas haszonállata (nem kis részt az előző rész banthái után mintázták őket). 

VADER KASTÉLYA

Ahhoz képest, hogy Vader kastélyát csak nemrég láthattuk a Zsivány Egyesben, McQuarrie Lucas kérésére már a Birodalom visszavághoz is több designt készített hozzá. 
A legtöbb vázlat egy rideg, havas-jegyes bolygón ábrázolta a kastélyt...
...nagy tornyokkal....
...barátságtalan, durva vonásokkal. 
Néhány másik verzió azonban pont ellentétes irányba ment...
...és egy pokoli sziklás-lávás bolygót tett meg Vader otthonának. Végül persze a kastély kimaradt a kész filmből. (Viszont a Zsivány Egyeshez a látványtervezők McQuarrie vázlataiból indultak ki.)

DAGOBAH

McQuarrie olyan gigantikus, de halott, megkövült fákkal képzelte el a Dagobah-t, amelyek alól a mocsár kimosta a földet, így a gyökereik a felszín fölött, (pók)lábakként ágaskodnak. Yoda otthona pedig amolyan kaptárszerű kunyhó lett volna. 
A koncepció szerint csak a földet borító, gombaszerű képződmények nincsenek megkövülve, azokból táplálkoznak a mindenféle kígyó- és pókszerű meg egyéb gusztustalan élőlények, amelyektől csak úgy hemzseg a mocsár. (Mi persze tudjuk, hogy az valójában nem a Dagobah, hanem a xenomorfok bolygója, azok pedig nem gombák, hanem tojások! (De egyébként tényleg tökéletes Alien-látványterv lenne...))
A Dagobah eredeti designja egyszerűen azért esett kútba, mert a megvalósítására nem volt sem elég pénz, sem elég idő. Ezt a festményt McQuarrie a bolygó egyik óriáspókjáról már utólag, 1993-ban készítette egy albumhoz (The Illustrated Star Wars Universe). 

VADER A CSÁSZÁRRAL BESZÉL

Vader az uralkodóval kommunikál. McQuarrie fantáziájában ez a jelenet drasztikusan másképp nézett volna ki, mint a végleges verzióban. 
Úgy képzelte, hogy a császár vizuálisan változik, és különféle humanoid vagy akár absztrakt formákba manifesztálódik...
...annak megfelelően, hogy éppen milyen hangulatban van...
...dühös, boldog, elégedett, kegyetlen stb. 
A folyamatos átalakulásokhoz szükséges morphing technológia még bőven nem létezett, és bár talán másképp is meg lehetett volna oldani...
...Lucas végül elengedte az ötletet. 

JABBA

A Jedi visszatéren McQuarrie már csak tessék-lássék dolgozott az előző két részhez képest. Hat évet töltött a Star Warsszal, és úgy érezte, egyre nehezebb új dolgokkal előállnia, ráadásul ekkorra egy egész csapatni látványtervező állt a film mögött. De még így is rengeteg jármű-, helyszín- és lénydesignt talált ki. Pl. Jabbához. 
Ezt a Jabba-designját például egy az egyben felhasználták a 2014-ben indult Star Wars: Lázadók animációs sorozat egyik karakteréhez (Azmorigan).
Jabba palotájának ez a kapuja pedig Az ébredő Erőben kapott helyet (Rey zúzza le, amikor felszáll a Falconnal). 

LÁZADÓ BÁZIS

A lázadók bázisa ezúttal egy Sicemon nevű "füves bolygón" lett volna. McQuarrie számos vázlatot rajzolt hozzá, elmondása szerint ez a Jedi visszatér legnagyobb meg nem valósított helyszíne. (Bár ez a következő képek alapján azért erős kijelentésnek tűnik.)

HAD ABBADON, A BIRODALOM KÖZPONTJA

A Jedi visszatér fináléja eredetileg a Birodalom központjául szolgáló Had Abbadon bolygón játszódott volna. A bolygó körül nem egy, hanem két Halálcsillag keringett. 
Had Abbadon (ebből lett később Coruscant) egy teljesen beépített, szürke bolygó, az egész felszíne egyetlen hatalmas város. 
És nem egy vidám hely. Beteges, barnás színbe hajló légkör...
...sötét, hatalmas tornyok...
...ősi, masszív, hegyméretű épületek. 

A VÉGSŐ ÖSSZECSAPÁS:

A Jedi visszatér korai draftjában a császár, Luke és Vader közti végső összecsapásra nem a Halálcsillagon, hanem a Had Abbadon bolygón kerül sor. 
Vader hosszú járatokon és lifteken át viszi le Luke-ot a bolygó gyomrába...
...ahol hatalmas földalatti komplexum húzódik.
Végül kikötnek az uralkodó tróntermében...
...egy sziklás-lávás-tüzes barlangban. 
Ez a trónterem egyik koncepciója...
...ez meg egy másik, egy kissé monumentálisabb. Lucas végül úgy érezte, nincs szükség a Birodalom központjára a történetben. 
Bár McQuarrie 1981 nyarán, a tényleges forgatás előtt kiszállt a Jedi visszatérből, 1983-ban Lucas kérésére új festményeket készített egy portfólió-albumba. A fenti kép (B-szárnyúak támadása) is ebből van. 
Az ILM pedig fogta magát, és csak úgy legyártott egy fotót McQuarrie festménye alapján. 

És végül: Ralph McQuarrie cameója A Birodalom visszavágban mint "McQuarrie tábornok". (A beszélgető lázadók mögött sétál el a háttérben.)

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!