Ha ránézel az eredeti Star Warsra: Ralph McQuarrie designját
látod. Lucas őnélküle nem tudta volna így megálmodni ezt a világot, hozzájárulása
korunk legnagyobb sci-fi (space fantasy) eposzához eltúlozhatatlan, vízióinak
élénksége, színessége, gazdagsága felbecsülhetetlen.
A szakmán belül maga is
legendává vált, és a rajongók is jól ismerik a nevét (aki mégsem, az nem
rajongó, bocs, hogy tőlem kell megtudnia), és noha látványtervezőként olyan
magasra jutott, amennyire csak lehetséges, mégis mindig a háttérben, a
franchise nagy nevei mögött maradt. Az elmúlt évtizedek során számtalan könyv
és album jelent meg a munkáiról, de egyik sem volt annyira kimerítő és
lenyűgöző, mint az Abrams kiadó slipcase-es, kétkötetes, összesen 800 oldalas,
szélesvásznú formátumú, masszív, rancorölésre is hitelesített monstruma.
A 250 dollárt kóstáló (megéri minden centje) album 1971-ben
ugrik neki McQuarrie és a Star Wars történetének. Ekkor akadtak George Lucas kezébe a művésznek a soha meg nem valósult, Star Dancing című sci-fihez
készített koncepciós rajzai (a film egy idegen bolygót, annak droidjait és
intelligens lényeit felfedező űrhajósokról szólt volna).
Amikor Lucas leboltolta a
Skywalker-sagát a Foxszal, meghívta a stábba McQuarrie-t – akkoriban nem volt
divat részletesen kidolgozott, gondosan színezett, realisztikus látványterveket
készíteni, leginkább szkeccsszerű, kissé elnagyolt koncepciós rajzok születtek.
Lucas azonban tudta, hogy Flash Gordon-szerű űroperája túlságosan vad és a hétköznapi világtól elrugaszkodott ahhoz, hogy ilyen szokványos eszközökkel munkához
tudjanak látni a díszlet- és jelmeztervezők, nem is beszélve a szükséges
költségvetést felmérő szakemberekről. Olyan művészre volt szüksége, aki a
forgatókönyv alapján egész világokat tud úgy megfesteni, hogy a stábban és a
stúdióban ne csak Lucasnak legyen valami halvány fingja arról, mi is akar lenni
ez a film.
A könyv innen több ezer vázlaton, előzetes illusztráción és
komplett látványterven keresztül dokumentálja McQuarrie-nek az eredeti Star
Wars-trilógiában végzett munkáját, illetve a különböző marketinges és
merchandise-megbízásokat (könyvborítók, karácsonyi üdvözlőlapok,
játékillusztrációk stb.).
McQuarrie aprólékos részletességgel kidolgozott, realisztikus festményei túlzás nélkül forradalmasították a filmiparban használatos látványtervezési módszereket: nem egyszerűen helyszíneket, karaktereket ábrázolt, hanem komplett szituációkat, képei szinte önmagukban elmeséltek egy kis történetet, és nem utolsósorban életre hívtak egy addig csak szöveg formájában létező világot. Felesleges is mondani, hogy a stábban mindenki McQuarrie festményeire támaszkodott: a designerek, a modellépítők, a hangmérnökök mind az ő vízióját követték, mind azokból merítettek inspirációt.
És akkor még nem is beszéltünk
arról, hogy nem csak átvitt értelemben látod McQuarrie munkáját a vásznon: a
matte paintingből is bőven kivette a részét, vagyis ő festette meg rengeteg
jelenet hátterét – így pl. a Halálcsillagot is, amikor épp nem egy modellt
használtak a filmezésére.
Amit a lenti gifen villanás előtt látsz, az ráközelítés McQuarrie Halálcsillag-festményére, amit a villanás után, az már ráközelítés a tényleges Halálcsillag-modellre - az átmenetet, ahogy Luke berepül az árokba, a turbólézer vakító fényével kenték el.
Bár a Star Wars híres űrhajóinak designja többnyire másokhoz
kötődik (Colin Cantwell és a később rendezővé érlelődött Joe Johnston), minden egyéb,
a rohamosztagosoktól és Darth Vadertől az egyes bolygókon, városokon,
létesítményeken, folyosó- és helyiségbelsőkön át (Felhőváros) a
különféle lényekig, droidokig (R2D2, C3PO) és szörnyekig McQuarrie ecsetvonásaival
kelt életre.
A könyv a letaglózó
mennyiségű képanyag mellett részletesen leírja a munkafolyamatot, a különféle
elképzelések, ötletek megvalósulását, módosulását vagy kútba esését, McQuarrie,
Lucas és a többi művész kapcsolatát, a filmek elkészítésének egyes stádiumait,
és gondosan válogat az említettekkel készített számtalan interjúból, hogy első
kézből származó, minden eddiginél átfogóbb képet nyújtson a Star Wars vizuális
világának megteremtéséről.
Az album az efféle evidens erények mellett azért is
fantasztikus, mert több száz olyan rajzot tartalmaz, amelyek korábban nem
láttak napvilágot, és rengeteg olyat, amelyeknek koncepciója végül nem jutott
túl az előkészületi fázison. A Millennium Falcon első terve, a wookie-k bolygója, a
Kashyyyk eredeti designja, Luke Skywalker mint nő, Jabba, Vader, a
rohamosztagosok, Boba Fett és egy rakás másik karakter korai, a végleges
verziótól drasztikusan eltérő vázlatai, nem beszélve a soha meg nem valósult
vagy alternatív jelenetekről, mint a Jedi visszatér két Halálcsillaga, a
birodalmi fővárosban a hősökre rontó óriáspók vagy a császár trónterme egy
földalatti lávabarlangban.
Ahelyett, hogy tovább szájalnék olyasvalamiről, amit látni
kell, megosztok veletek pár markáns példát az említett meg nem valósult/alternatív
jelenetek designrengetegéből. Íme az ismeretlen, sosem volt Star Wars:
BIRODALMI ÓIRÁSPÓK
CHEWBACCA
LUKE MINT NŐ
HOTH
KASHYYK
VADER KASTÉLYA
DAGOBAH
VADER A CSÁSZÁRRAL BESZÉL
JABBA
LÁZADÓ BÁZIS
HAD ABBADON, A BIRODALOM KÖZPONTJA
A VÉGSŐ ÖSSZECSAPÁS:
És végül: Ralph McQuarrie cameója A Birodalom visszavágban mint "McQuarrie tábornok". (A beszélgető lázadók mögött sétál el a háttérben.)