Shaft? Az egy buzi! Tango után szabadon valahogy így reagálhatna Mr. T. a blaxploitation legnagyobb ikonjának felemlegetésére. Bármilyen laza és menő Shaft, Mr. T.-hez képest csak nyeretlen kisiskolás – a Trouble Man (1972) persze nagyon is sokat köszönhet az egy évvel korábbi bombasikernek, rögtön a karakter bevezetése is hasonló: a végtelenül menő fekete tesó megy a dolgára, egy szexi, búgó hang (ezúttal az R&B-legenda Marvin Gaye) pedig arról énekel közben, hogy tényleg milyen végtelenül kurva menő ez a csávó.
Mr. T. (akinek teljes nevét sosem tudjuk meg, de amilyen irányt a cselekmény vesz, nem lehetetlen, hogy tényleg Trouble-nak hívják) első filmbeli interakciója természetesen egy szuperdögös fiatal nővel esik meg. A nő megkérdezi tőle, hogy „mikor látlak újra, bébi”, mire T. azt feleli, mielőtt bepattan a Cadillacjébe, hogy végigvezessen a napfényes Los Angeles-i parton: "ezt végig kell gondolnom, kiscsaj”, ami nyilvánvalóan a „jót dugtunk, de ne firtassuk tovább a dolgot” pepitában.
Mr. T. (Robert Hooks, aki aktivistaként legalább annyira ismert, mint színészként, valóságos Clint Eastwood, Charles Bronson és Richard Roundtree egy személyben) sok minden egyszerre: bártulajdonos, stílusbolond (még akkor is úgy néz ki, mintha egy divatmagazinból lépett volna elő, amikor egy poros, pókhálós ételszállító liftből kászálódik ki – nyilvánvalóan James Bond is bekaphatja!) magándetektív, de ami a legfontosabb, hogy afféle helyi problémaelsimító ember.
Ha valakinek gondja támad, ő felkapja a telefont, beszerez pár információt, hat néhány rosszarcú fickó lelkiismeretére, józan eszére meg testi épsége iránti ragaszkodására, és volt probléma, nincs probléma. Általában persze megkéri az ilyen szolgáltatások árát, de nem mindig – Mr. T. sziklaarcú, de aranyszívű közösségi jótevő, akit mindenki ismer, és mindenki tisztel. Pacsizik fehérekkel és feketékkel egyaránt, a férfiak felnéznek rá, a nők akarják. Ráadásul könyvtárba jár jogi köteteket forgatni, hogy a zsaruk ne szarakodhassanak vele csak úgy, büntetlenül!
Ami azt illeti, a coolság abszolút csúcsára járatott karakter egyetlen visszássága az említett csajozás: van ugyanis egy barátnője, akit őszintén szeret, mégis gátlástalanul kúrogat mellette – hajlottam volna rá, hogy ezt a korszak hősábrázolásának számlájára írjam, de egészen rövid utánanézéssel kiderült, hogy már az akkori kritikusok moralitásérzékét is megkarcolta a dolog (ahogy az említett barátnő is, aki szinte házi rabszolgaként csüng szerelmén, bálványán, istenén).
Ettől függetlenül a film fő hajtóereje természetesen Mr. T. elképesztő-hihetetlen-fantasztikus tökéletessége és vagánysága, ami néha már-már önkéntelen paródiába csap át, de Hooks valahogy mindig visszarántja a szakadék széléről a karaktert – minden túlzó jellemvonása és röhejes karizmája ellenére van benne valami szimpatikus földhözragadtság és megkérdőjelezhetetlen emberség is (talán apróság, de: nem nyír ki válogatás nélkül mindenkit, aki az útjába kerül, még az ellenségei közül is sokat szimplán csak ártalmatlanná tesz).
Mr. T. lába alatt akkor forrósodik fel a talaj, amikor egy illegális szerencsejáték-biznisz két vezetője (egy fehér és egy fekete, merthogy így a város fehér és fekete környéke is az övék) megkéri, pontosabban felbérli, hogy derítse ki, ki rabolja ki őket újra meg újra az utóbbi hetekben. T. alig veti bele magát az ügybe, máris hullani kezdenek a testvérek, nyakán a rendőrség, kirobbanni készül egy bandaháború, és nagyon úgy tűnik, hogy valaki komplett idiótát csinált belőle. Amit egy olyan vagány csávó, mint ő, mégsem hagyhat annyiban.
A Trouble Man a korszak kevésbé ismert blaxploitationjeinek egyik, ha nem a legjobbika. Cselekménye meglepően összeszedett, fordulatos és ravasz, dialógusai vég nélkül szórakoztatóak (mindenki laza egysorosokban és tökös beszólásokban beszél), karakterei színes, izgalmas egyéniségek (az abszolút kompetens és törvénytisztelő fehér rendőrkapitány igazi kincse a műfajnak, T.-vel való verbális harcai mind csúcspontok, kár, hogy nem jutott neki nagyobb szerep), akciói lendületesek, brutálisak és gyorsak. Tényleg minimum egy napon említhető a Shafttel is.