2019 legjobb társasjátékai

Aki azt hitte, hogy a tavalyi év után már nem tud tovább növekedni a társasjátékos piac, az tévedett: 2019-ben még mindig ott tartunk, hogy dübörög a társasjátékos szcéna, rengeteg játék jelent meg (mind számban, mind típusban), a játékos rendezvények csak híznak és dagadnak, viszont ami nekünk, magyaroknak a legörömtelibb, hogy a magyar nyelvű kiadások száma orbitálisat nőtt. Csak úgy kapkodtuk a fejünket az egymást érő bejelentéseken. És ez jó, mert azt jelenti, hogy egyre többen fordulnak a kartontáblák, műanyag figurák, dobókockák és színes kártyák jelentette világok felé, mindegy, hogy egy minimális szabállyal rendelkező aprócska mókajátékról vagy egy fél napig tartó eposzi háborúról van szó.

Hogy mikor durran ki ez a lufi? Ahogy elnézem a 2020-as kiadói terveket, a jelenleg futó számtalan Kickstarter-projektet, a társasjátékos Facebook-csoportok szüntelenül növekvő létszámát, valószínűleg nem a közeljövőben. Most már valóban nehéz kiszelektálni a számunkra érdekes címeket, de szerencsére a magyar közösség ebben is nagy ugrást hajtott végre, egyre több jó minőségű csatorna szórja az igét a magyar YouTube berkein belül. Lássuk, mely játékok lopták be magukat a Geekz csapatának szívébe.

Marvel Champions: The Card Game

(Fantasy Flight Games - Michael Boggs, Nate French, Caleb Grace)

Gyűjtögetős kártyajátékokból padlást lehet rekeszteni, ezért a Fantasy Flight Games évekkel korábban létrehozta saját külön bejáratú Living Card Game modelljét (melynek lényege, hogy a lapok nem véletlenszerű csomagokban érkeznek). Erre a modellre aztán minden elérhető IP-t ráhúztak (Cthulhu Mítosz, Star Wars, Warhammer, stb.), így a Marvel sem kerülhette el a sorsát. A Marvel Champions egy kooperatív móka, legnagyobb előnye, hogy könnyen tanulható, és viszonylag rövidek a partik (két főnél legalábbis, mert négy emberrel már elhúzódhat), de még ennél is nagyobb szó, hogy ragyogóan átadja a Marvel-képregények különböző hőseit (igen, nem a filmeket veszi alapul), mind hangulat, mind játékmechanizmusok terén. Minden hős külön paklival, külön játékstílussal bír, amelyet még aspektusokkal is meg lehet variálni, illetve a gonosztevők skálázhatósága rátesz még egy lapáttal az újrajátszhatóságra. Mivel LCG, így a kezdőszett mellé hamarosan felsorakoznak majd a további kiegészítők, úgyhogy egyhamar nem fogjuk megunni. Ha tennél egy próbát az LCG-kel, és bírod a Marvelt is, erősen ajánlott. 

Fesztáv

(Stonemaier Games - Elizabeth Hargraves)

A Mars terraformáláshoz hasonlóan a Fesztáv is az ismeretlenség ködéből robbant elő, és ért el elképesztő népszerűséget. Köszönhető ez a mindenki által befogadható tematikájának (madarakat helyezünk el életterükön), viszonylag kevés szabályának és szemet nyugtató, de elmét izgató pasztellorgiájának. Kellemes színvilágú játéktáblánkon madarakat ábrázoló kártyákat igyekszünk élőhelyüknek megfelelően lerakni, természetesen némi nehezítéssel. Egyre gyülekező madaraink különböző hatásaiknak megfelelően több területen termelnek pontokat (a cuki tojásaikon kívül),  így az asztali ornitológusok ügyes kombózással nyerhetik meg a játékot. Abszolút családbarát témája, illetve egyedi külcsíne miatt a hölgyek is előszeretettel ülnek le elé, ami óriási pluszpont, ráadásul elérhető magyar nyelven is.

A Nyugati Királyság Lovagjai

(Garphill Games - Shem Phillips, S. J. Macdonald)

Az Építőmesterek folytatásában lovagokat édesgetünk oldalunkra, hogy visszaverjék a gaz szaracénok és vikingek támadásait. A Lovagok úgy viszonyul elődjéhez, mint a Ferrari a Kis Polskihoz: eurogame a köbön, korábban már látott és jól ismert mechanizmusok újramixelése, patikamérlegen kiporciózva. Feudális nagyurakként számos módon arathatunk dicsőséget és elismerést, ami győzelmi pontok gyűjtögetését jelenti, a játék sava-borsát azonban a hamisítatlan pontsaláta adja meg. Mélyen a gémer övezetben járunk tehát, némi tapasztalat mindenképp szükségeltetik hozzá, de ha szereted az agyégető eurókat, akkor ez a te játékod. A nagyszámú magyar megjelenések egyike.

Szellemek szigete

(Greater Than Games - R. Eric Reuss)

Újabb magyar nyelven kiadott gyöngyszem, a komplexitás felső fokán ücsörgő nagyágyú. Teljesen eltérő erőkkel bíró elementálokkal kell rendet rakni kicsinyke szigetünkön, melyet a kolonizáció zászlaját cipelő gaz, civilizált ember próbál elvenni tőlünk és őslakosainktól. A kooperáció a Szellemek szigete esetében nem csak kirakatduma, itt kőkeményen össze kell hangolni a cselekedeteinket, különben a szigetünk egy füstölgő gyárteleppé válik. Ökopunk tematikája ugyan családias színezetű, játékmenete, szabályai és nehézsége viszont már a veterán gémerek szívét dobogtatja meg.

Nemesis

(Awaken Realms - Adam Kwapiński )

A Nemesis AZ Alien játék, ami nem Alien logó alatt fut. A Nagy Magyarosítási Hullám egyik tábornoka, egyben merész vállalás egy ennyire nehézsúlyú és drága játékot kiadni magyar nyelven. Fél-kooperatív jellege egy nagyon kellemes árulós bukéval dobja meg az egyébként iszonyatosan eltalált klausztrofób sci-fi horror atmoszférát, amely így önmaga generál mindig más és más narratívát, holott nem is sztoriközpontú a játék. A Xenomorfok által megszállt űrhajón embereinkkel össze-vissza lopakodva igyekszünk kikaparni saját mockosz kisz céljaink gesztenyéjét, majd elhagyni egy mentőkabinnal a felrobbanni készülő kasznit - hacsak egy “barátunk” előbb bele nem köp a levesünkbe. Nem mellesleg vizuális orgia a brutális figuráival.

Escape Plan

(Eagle-Gryphon Games - Vital Lacerda)

Vital Lacerda neve lassan fogalommá válik társasjátékos berkekben. Egyik legújabb alkotása az Escape Plan, amelyben a csapat egy heistet már végrehajtott rablóbanda különböző szakijait alakítja (robbantós, sofőr, széftörő). A játék ott kezdődik, hogy valaki feldob minket, a kopók pedig a nyakunkba szakadnak, és nagyon kevés időnk marad, hogy minél több zsetont behúzzunk a kintlévőségeinkből (night club, trezorba rejtett pénzeszsák, stb.), miközben egyre forrósodik a lábunk alatt a talaj. Mindez, akár hiszed, akár nem, egy eurógame képében, amely amellett, hogy remek hangulatú, még az agytekervényeket is alaposan megdolgoztatja. Titkos favoritunk!

Everdell - Az Örökfa árnyékában

(Starling Games - James A. Wilson)

Tavaly már szerepelt az év eleji listánkon, azonban magyar nyelvű kiadása okán újra elővettük, és az Örökfa árnyékában bizony még mindig nagyon jókat játszottunk. Elképesztően jól eltalált erdei kisállatos dizájnja és komponensei nem feltétlenül árulkodnak közgazdasági gyorstalpaló jellegéről, azonban könnyen tanulható rendszere miatt talán még az is megszereti az úgynevezett engine builder játékot (amikor egyre több lehetőséget egyre hatékonyabban adó “motort” raksz össze a játék kínálta opciókból), akitől távol az efféle matekozás. Az Everdell pont annyira összetett, hogy egy társasokkal már jó viszonyt ápoló család is gond nélkül megbirkózzon vele.

KeyForge

(Richard Garfield - Fantasy Flight Games)

Richard Garfield a játékdesignerek egyik Nagy Öregje, elég csak a gyűjtögetős kártyák Szentháromságát megemlíteni (Magic, Vampire, Netrunner), azonban az FFG által Egyedi Paklis Játéknak titulált KeyForge-dzsal újra bebizonyította, hogy mekkora zseni. A KeyForge az LCG-khez hasonlóan a Magic által kitaposott modellen csavar egy nagyot, sőt, nem állítok merészet, ha azt mondom, hogy magának a Magicnek egy modern, áramvonalasított újragondolása. Méregdrága másodlagos piaci lapvadászat helyett minden egyes paklit egy algoritmus rak össze, hogy véletlenül se legyen két egyforma, ami hihetetlenül hangzik, de úgy tűnik, működik. Így a randomitás maradt ugyan, de már egyetlen paklival is nagyjából egyenlő esélyekkel állhatsz ki mások ellen. Hearthstone-ra hajazó grafikája, egyszerű játékmenete, de agyalós megoldásai megnyerték a gémerek szívét, így 2019-ben két új szett gazdagította a lapkészletet. Baráti ára miatt bárki nyugodtan belekezdhet, remek kapudrog lehet a komolyabb TCG-k felé.

War of the Spark

(Wizards of the Coast)

Mióta a Wizards of the Coast az amerikai szuperhősös képregények mintájára csapatba rakta a Síkjáróit, és ezzel szorosabb narratívát alkotott a Magic: the Gathering játéka számára, lehetett sejteni, hogy a különféle síkokon zajló események összeérnek majd egy grandiózus végkifejletben. Valószínűleg az sem véletlen, hogy a Bosszúállók: Végjátékkal nagyjából egy időben érkezett az elmúlt pár év alatt építgetett sztorivonal fenti filmhez hasonló léptékű lezárása, a War of the Spark. A Multiverzum szinte összes Síkjárója Ravnicán ragad a legfőbb főellenséggel, Nicol Bolasszal, hogy az kisajtolja belőlük a Szikrájukat. Oké, de most egy narratíva miatt lesz említésre érdemes egy MtG szett? Jelen esetben igen: a rengeteg Síkjáró megborította az eddig sem fényes egyensúlyt, ráadásul kaptunk egy bűnrossz regényféleséget is, de ettől függetlenül a War of the Spark a 2019-es év egyik nagybetűs megjelenése volt.

Kövess minket Facebookon és Twitteren!

Üzenj a szerkesztőségnek

Uralkodj magadon!
A Geekz kommentszabályzata: Csak témába vágó kommenteket várunk! A politikai tartalmú, sértő, személyeskedő és trollkodó, illetve a témához nem kapcsolódó hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül töröljük! A többszörös szabályszegőket bannoljuk a Geekzről/444-ről!