[Ebben a jelenlegi járványhelyzetben a magunk nagyon aprócska és szerény módján próbálunk segíteni otthonmaradásra kárhoztatott geektársainkon: új, remélhetőleg hetente négyszer jelentkező rovatunkban rövid ajánlókat teszünk közzé, hogy tippeket adjunk a fölös idő minőségi elverésére. Vigyázzatok magatokra és egymásra, nézzetek/olvassatok/játsszatok jó dolgokat, amíg elvonul ez a rohadt vírusvihar - és persze jöhetnek hasonló ajánlatok a kommentekben!]
Műsorvezetők: Nagy Krisztián, Rusznyák Csaba
C: képregény, K: könyv
Darwyn Cooke: DC: THE NEW FRONTIER (C,2004, hazai kiadó: Eaglemoss): A DC teljesen önálló (semmilyen kontinuitásba nem tartozó) hidegháborús, sokszereplős szuperhőseposza Darwyn Cooke rajzolózsenitől. Roppant ambíciója és az alternatív történelemre helyezett hangsúlya a Watchmennel rokonítja, csakhogy azzal ellentétben nem dekonstrukciója, hanem ellenkezőleg, ünneplése a klasszikus szuperhőskoncepciónak – az Ezüstkor megkapó, aprólékosan kidolgozott, elejétől a végéig könnyed, mégis fajsúlyos, szívvel és ötletekkel teli emlékműve. (Készült belőle egy animációs adaptáció is, az is jó, bár az alapanyaghoz nem ér fel.) (RCS)
FAIREST IN ALL THE LAND (C, 2013): A GeexKomix hasábjain már többször is hangoztattuk azt a megkérdőjelezhetetlen tényt, hogy a Fables a kétezres évek egyik legjobb képregénysorozata (legalábbis az eredetileg tervezett hosszában), és sajnálatos, hogy magyarul egyetlen árva kötetig jutott a bemutatkozása. Mint ahogy a sikeres sorozatok általában, ez sem kerülhette el a spin-offokat, és ezek közül a Fairest, a mesék legszebb hősnőit középpontba állító széria volt a legsikerültebb. Anyasorozatához hasonlóan (1001 Nights of Snowfall) ehhez is született egy sztárrajzolókat felvonultató graphic novel, melyben olyan nevek vettek részt, mint Adam Hughes, Tula Lotay, Phil Noto, Dean Ormston vagy Gene Ha. A Fabulákból már megismert kalandor-titkosügynök, Hamupipőke egy mágikus kard segítségével szinte legyőzhetetlenné váló sorozatgyilkos nyomába ered, aki sorban öldösi le a világ legszebb mesehősnőit. Aki szívesen elmerült a Bill Willingham teremtette mitológia bugyraiban, annak ez a kötet igazi ínyencség lesz. (NK)
Elmore Leonard: GENGSZTEREK FÖLDJÉN (K, The Hot Kid, 2005, hazai kiadó: Jaffa): A Leonardtól szokatlan alkoholtilalmas közeg fordulatos, pörgős rabló-pandúr játszmájában eleven karakterek és még elevenebb dialógusok kergetik egymást, a könnyed, sodró prózában pedig még az épülő, formálódó Amerika westernáthallásos mítosza is életre kel. Mintha az író egy alkonyi fényben fürdő verandán, cigivel a kezében, székének támasztott puskával, egy doboz sor társaságában sztorizgatna neked nosztalgikusan a viharos 20-as évekről. Egyik kedvenc könyvem a szerzőtől, színtiszta élvezet az első szótól az utolsóig. (RCS)
IN SUNLIGHT OR IN SHADOW (K, 2016): A social distancing kezdete óta tucatnyi Edward Hopper-mémet láttam, ezek juttatták eszembe ezt a pofás kis kötetet, melyben mindegyik novellát Hopper egy-egy festménye ihlette. Mint minden antológia, ez is vegyes felvágott, vannak benne nagyon jól és kevésbé jól sikerült darabok (nem meglepő módon egy jelentős részük a krimi-noir-thriller vonalon mozog), de az eleve érdekes koncepció és az impresszív szerzőlista (King, Block, Lansdale, Child, Connelly, Abbott stb.) – Hopper mellékelt festményeivel – összességében biztos nem okoz csalódást. (RCS)
Simon Rich: THE LAST GIRLFRIEND ON EARTH AND OTHER LOVE STORIES (K, 2013): Rich novelláskötete a Man Seeking Woman tévésorozat felütését adta, főszerepben a társas kapcsolatokkal, kiemelten a szex és a szerelem témájával. A bonbon-méretű, szellősen szedett 5-10 oldalas minitörténetek, melyeket lehet alkalmanként fogyasztani és egyben is behabzsolni, mind az abszurd és a bizarr mezsgyéjén mozognak, legyen bár szó egy gumióvszer nézőpontjából elmesélt szüzességelvesztésről, a brooklyni Gowanus-csatornában élő, popdalokat éneklő szirénekről, vagy Oog, az ősember szerelmi hódításainak naplójáról - Rich mindig képes meglepni helyenként igazán éles látó szatírájával. Mivel a fentebb említett tévéadaptáció írásában is részt vett, annak megtekintése is erősen ajánlott, ellenben az Y-generáción élcelődő novelláskötetét (Spoiled Brats) érdemes messzire elkerülni. (NK)
LONE WOLF AND CUB VOL. 1: THE ASSASSIN’S ROAD (C, 1970): Kazuo Koike és Goseki Kojima klasszikus mangasorozatának első kötete (összesen 28 van) mit sem veszített erejéből ötven év alatt – ha pedig összevetjük például az akkori amerikai képregényekkel, nem lehet nem észrevenni, mennyivel érettebb, kifinomultabb a történetmesélési technikája. A viszonylag rövid és viszonylag önálló sztorikból összeálló kötet (a címbeli farkas és farkaskölyök eredettörténetét csak a legvégén ismerjük meg) cselekményében brutális, vizualitásában gyönyörű panoptikuma a Tokugawa sógunátus-kori Japánnak. Mintha festői képeslapsorozatot látnánk falukról, vízesésekről, folyókról, utakról, hegyvidékekről, háborítatlan természetről – és öldöklésről. Kojima képeinek kompozíciója és ritmusa mesteri, Koike történetei általában egyszerűek, de hatásosak és megkapóak. Ha tetszett, mindenképpen vesd rá magad a két évvel későbbi mozifilmes adaptációra (és folytatásaira) is Tomisaburo Wakayamával. (RCS)
Matt Ruff: LOVECRAFT COUNTRY (K, 2016): Minden idők egyik legeredetibb Cthulhu-mítosz parafrázisa - de nevezzük inkább egy másik szemszögből elmesélt hommage-nak, mely a meglehetősen rasszista Lovecraft valóságában, a mi világunk 50-es éveinek Chicagójában játszódik, ahol egy fekete család néz szembe a párhuzamos dimenziókból betüremkedő Mérhetelen Vének kultistáinak mágiájával. Atticus Turner és nagybátyja a The Safe Negro Travel Guide (a valóban létező Zöld könyv fiktív változata) tartalmának frissítése közben bonyolódnak bele a Braithwhite-família és az Új Hajnal Rendjének hátborzongató ügyeibe. Az egymásba fonódó és nagyobb ívű történetet kiadó novellák sava-borsát többek között az adja, hogy a hétköznapi élet könnyen halálos kimenetelű (ha egy feketét bizonyos fehér államok városaiban napszállta után az utcán találtak, különösebb következmények nélkül meglincselhették) útvesztőiben való navigálás jelenetei talán még vérfagyasztóbbak, mint bármilyen ésszel felfoghatatlan dimenzión túlról érkező szörnyűség. Nem csak szórakoztató, de tanulságos olvasmány is, mely J.J. Abrams és Jordan Peele bábáskodása alatt hamarosan tévésorozatként is a képernyőre kerül. (NK)